Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Arbitraż w postępowaniu cywilnym oraz mediacje w postępowaniu administracyjnym, cywilnym i karnym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
25) przedstawia specyfikę alternatywnych metod rozwiązywania sporów w Rzeczypospolitej Polskiej – arbitrażu w postępowaniu cywilnym oraz mediacji w postępowaniu administracyjnym, cywilnym i karnym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są alternatywne metody rozwiązywania sporów na przykładzie arbitrażu i mediacji;
charakteryzuje arbitraż w postępowaniu cywilnym;
analizuje zastosowanie mediacji cywilnej;
wyjaśnia przebieg mediacji karnej;
charakteryzuje mediację administracyjną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda warsztatowa;
elementy dramy;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem audiobooka.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
co rozumieją pod pojęciem alternatywnych metod rozwiązywania sporów;
czym jest według nich arbitraż;
czy spotkali się z mediacją i co rozumieją pod tym pojęciem;
czy są w stanie wskazać sytuacje lub rodzaje spraw, które mogą być poddane procedurze mediacji.
2. Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym są alternatywne metody rozwiązywania sporów i co je odróżnia od postępowania sądowego;
co to jest arbitraż;
specyfiki mediacji jako alternatywnej metody rozwiązywania sporów z podziałem na mediację cywilną, karną i administracyjną.
2. Przeprowadzenie ćwiczenia warsztatowego w 3 grupach; każda grupa wymyśla swój scenariusz krótkiej mediacji i po wyłonieniu mediatora oraz dwóch stron prezentuje swoją inscenizację (pamiętając, że mediator jako osoba bezstronna i neutralna informuje strony, czym jest mediacja, jakimi kieruje się zasadami i pośredniczy w rozwiązaniu sporu, które zasadniczo wypracowują same strony):
grupa I – mediacja cywilna;
grupa II – mediacja karna;
grupa III – mediacja administracyjna.
Po przeprowadzeniu każdej inscenizacji cała klasa wskazuje, co umożliwiało, a co utrudniało dojście stronom do porozumienia i czy w każdym przypadku było ono możliwe.
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
alternatywnych metod rozwiązywania sporów;
arbitrażu w postępowaniu cywilnym i mediacji z podziałem na rodzaje (cywilną, karną, administracyjną).
Faza podsumowująca
1. Praca z audiobookiem. Uczniowie w trakcie emisji wynotowują najistotniejsze informacje.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–3 do audiobooka.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Informacje o mediacji dla stron postępowań sądowych, gov.pl.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o arbitrażu w postępowaniu cywilnym oraz mediacji w postępowaniu administracyjnym, cywilnym i karnym.