Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podział komunikacji i jej rola w gospodarce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń:
1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego, analizuje jego strukturę w Polsce i innych wybranych państwach świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje podział komunikacji.
określa rolę komunikacji w gospodarce.
charakteryzuje zmiany znaczenia transportu i łączności na poszczególnych etapach rozwoju państw.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia
Wrona J. (red), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.
Luchter B., Wrona J. (red.), Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pojęcia komunikacji. Następnie prosi uczniów, żeby jedna osoba z każdej pary zapoznała się z informacjami dotyczącymi transportu, a druga - z informacjami dotyczącymi łączności zawartymi w multimedium bazowym. Po zakończonym zadaniu uczniowie wymieniają się w parach zdobytą wiedzą. Nauczyciel podsumowuje tę część lekcji poprzez zadawanie pomocniczych pytań.
Następnie nauczyciel kontynuuje dyskusję, poruszając kwestię roli komunikacji w gospodarce oraz zmiany roli transportu i łączności na poszczególnych etapach rozwoju gospodarczego. W trakcie dyskusji wyświetla on odpowiednie fragmenty bloku Przeczytaj.
W trakcie tej fazy lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach poleceń z bloku „Przeczytaj”. Po wykonanej pracy uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami, a nad ich poprawnością czuwa nauczyciel.
Nauczyciel nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, na które odpowiadają chętni uczniowie.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Przedstawienie w graficznej formie zastosowania jednego z udogodnień współczesnej łączności lub transportu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii usług na świecie i w Polsce.