Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Raporty w bazach danych, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sklasyfikujesz podstawowe sposoby generowania raportów oraz edycji ich struktury w widoku projektu.
Przygotujesz raport parametryczny, czyli zwracający inny zestaw danych w zależności od wartości wpisanej z klawiatury.
Zmienisz sposób prezentacji danych, dzięki zastosowaniu narzędzia
Grupuj i sortuj
.Scharakteryzujesz sposoby dodawania nowych pól do istniejącego raportu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik;
oprogramowanie LibreOffice Base 5.3 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Raporty w bazach danych, etap I”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące baz danych.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają niezbędne pliki.
Uczniowie metodą burzy mózgów szukają innych niż podane w e‑materiale przyczyn używania raportów.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film samouczek”. Powtarzają zaprezentowane kroki.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli rozwiązać w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.