Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Klasyfikacja języków świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa:
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
1) charakteryzuje strukturę językową ludności świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie geolingwistyki;
klasyfikuje języki świata według różnych kryteriów;
rozróżnia rodziny językowe i podaje przykłady języków zaliczanych do każdej z nich;
ocenia znaczenie badań lingwistycznych w odtwarzaniu kultury i języka jako narzędzia cywilizacyjnego.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, plakaty, „gadająca ściana”, mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Katzner K., The Languages of the World, Routledge, London 2002.
Maciejewski W., Wielka encyklopedia geografii świata, t. 14: Świat języków, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1999.
Moseley C., Atlas of the World’s Languages in Danger, UNESCO Publishing, Paris 2010.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje kartki formatu A3 oraz pisaki i prosi uczniów, aby metodą burzy mózgów podali wszystkie skojarzenia z zagadnieniem języka ojczystego i jego rolą w życiu człowieka. Uczniowie, odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń, przedstawiają graficznie swoje odpowiedzi. Następnie przedstawiciele grup rozwieszają plakaty i opowiadają, co udało im się ustalić.
Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat zajęć. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału i celami lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie terminu geolingwistyka i geografia językowa. Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wyjaśniają, jaki jest przedmiot badań geografii językowej.
Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Zadaniem uczniów jest opracowanie informacji na temat klasyfikacji języków świata według różnych kryteriów – uczniowie, korzystając z e‑materiału oraz dostępnych źródeł, przygotowują mapy myśli lub plakaty na temat języków 1. oficjalnych i urzędowych, 2. narodowych, dialektów i gwar, 3. sztucznych, 4. żywych i martwych, 5. zagrożonych i odrodzonych, 6. izolowanych, 7. lokalnych i regionalnych oraz ponadlokalnych. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel, posiłkując się grafiką interaktywną, w miniwykładzie przedstawia rodziny językowe na świecie. Uczniowie zapoznają się z mapą przedstawiającą rodziny językowe świata, indywidualnie bądź w parach wykonują polecenie do grafiki interaktywnej, podają przykłady języków zaliczanych do poszczególnych rodzin językowych.
Uczniowie w ramach wspólnej dyskusji oceniają znaczenie badań lingwistycznych w odtwarzaniu kultury i języka jako narzędzia cywilizacyjnego. Uczniowie wykonują polecenie z części „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Omówienie wyników ćwiczeń. Nauczyciel pyta uczniów o to, co było dla nich nowe lub trudne. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Podaj jeden z języków świata, który chciał(a)byś poznać. Uzasadnij swój wybór.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas realizacji tematu „Jaki to język?Jaki to język?” oraz „Przyczyny i konsekwencje upowszechniania się wybranych języków na świeciejPrzyczyny i konsekwencje upowszechniania się wybranych języków na świeciej”.