Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Udział w kulturze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia cechy kultury elitarnej i masowej;
przedstawia formy udziału w życiu kulturalnym;
ocenia udział młodzieży w kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
dyskusja;
metaplan.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Rozmowa na temat znaczenia terminu „kultura” w kontekście wpływu kultury na życie człowieka. Na koniec wybrana osoba przedstawia podsumowanie.
Faza realizacyjna
1. Praca z materiałem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie wypisują cechy kultury elitarnej i masowej. Następnie wspólnie je omawiają i tworzą mapę myśli..
2. Podział na grupy i praca z animacją. Po zapoznaniu się z materiałem i na podstawie własnej wiedzy zespoły odpowiadają na pytania (metoda metaplanu):
Jak wygląda udział współczesnego człowieka w kulturze? | Jak powinien wyglądać udział współczesnego człowieka w kulturze? |
Dlaczego jest jak jest? | Co zrobić, aby było tak, jak powinno być? |
Prezentacja wyników pracy grup na forum. Wybrana osoba podsumowuje ten etap lekcji.
4. Wspólne wykonanie ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się” i dyskusja na temat udziału młodzieży w życiu kulturalnym. Uczniowie oceniają też własne zaangażowanie w kulturę. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie uzupełniają i rozwijają zdanie: „Udział w kulturze jest dla człowieka jak…, ponieważ…”.
2. Ocena pracy zespołów i udzielenie informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Piotr Knaś, Raport Młodzi 2011 i uczestnictwo w kulturze, badania‑w-kulturze.mik.krakow.pl.
Ewa Włodarczyk, Kultura, [w:] J. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom II, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z animacją w domu, a następnie przygotować ilustracje/plakaty ukazujące uczestnictwo człowieka w kulturze.