Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Ideał władcy według Jana Kochanowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje fragmenty Odprawy posłów greckich oraz Satyra Jana Kochanowskiego,
na podstawie wykładu eksperta oraz utworów Jana Kochanowskiego wyjaśnia, jak powinien postępować władca,
wskazuje cechy idealnego króla,
redaguje katalog zasad dla współczesnych „rządzących Rzeczpospolitą”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
metoda 635;
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z wykładem eksperta oraz blokiem tekstowym e‑materiału Ideał władcy według Jana Kochanowskiego. Proponuje także chętnym osobom, by przygotowały się do głośnego odczytania z elementami interpretacji aktorskiej fragmentów utworów Jana Kochanowskiego zamieszczonych w lekcji: Odprawa posłów greckich oraz Satyr.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, czym charakteryzował się doskonały władca w średniowieczu. Czy ten ideał zmienił się w czasach Jana Kochanowskiego? Uczniowie wypowiadają się swobodnie, wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę oraz lekturę e‑materiału.
Następnie prowadzący prosi, by przygotowane osoby odczytały fragmenty Odprawy... oraz Satyra. Słuchaczom poleca, by notowali cechy, którymi powinni charakteryzować się rządzący.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia towarzyszące wykładowi eksperta. Następnie porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Później, także w parach, wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.Prowadzący poleca, by uczniowie podzielili się na 6‑osobowe grupy. Zapowiada, że będą pracowali metodą 635. Ich zadaniem będzie wykonanie polecenia: Zredaguj kodeks obowiązków dla współczesnych „rządzących Rzeczpospolitą”. Sformułuj trzy nakazy i trzy zakazy. Każda grupa przez 5 minut zapisuje na arkuszu papieru swoje propozycje trzech nakazów i trzech nakazów. Następnie podaje arkusz sąsiedniej grupie, której zadaniem jest dopisanie innych pomysłów. Ostatecznie powstaje kodeks nakazów i zakazów dla współczesnych rządzących, nad którym uczniowie mogą podyskutować w zakończeniu tej fazy lekcji.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćw. 1 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Jerzy Ziomek,Renesans, Warszawa 1976.
Janusz Pelc, Jan Kochanowski, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.