Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną”
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna kontekst polityczny powstania eseju Mickiewicza i wiersza Herberta;
dokona analizy i interpretacji utworu Zbigniewa Herberta i wykładu Adama Mickiewicza;
zastanowi się, czy problem podejmowany w obu tekstach pozostaje istotnym problemem współczesnego świata;
zdefiniuje, czym w kontekście poezji Herberta i twórczości Mickiewicza jest „postawa wyprostowana”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się przed lekcją z materiałem Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną” - sekcje „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co pozwala nam zachować godność i bronić prawdy pomimo zagrożenia? Uczestnicy lekcji biorą udział w dyskusji i dzielą się na forum swoimi spostrzeżeniami. Wybrana osoba zapisuje wnioski z dyskusji na tablicy.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające znajomość tekstów:
- Jaki jest kontekst polityczny powstania eseju Mickiewicza i wiersza Herberta?
- Czy problem podejmowany w obu tekstach pozostaje istotnym problemem współczesnego świata?
- Jak sądzisz, dlaczego akurat te dwa utwory z różnych epok znalazły się w temacie o sile charakteru?Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiopowtórka przed maturą”. Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z audiobooka. Uczniowie dobierają się w pary i zastanawiają się nad odpowiedziami do obu poleceń. Po zapisaniu odpowiedzi chętna osoba przedstawia wynik pracy pary.
Uczniowie zapoznają się z filmem, w którym prof. Franaszek opowiada o wierszu Herberta Potęga smaku. Uczniowie wspólnie udzielają odpowiedzi na polecenia 1 i 2. Następnie nauczyciel prosi wybranego ucznia o ponowne głośne odczytanie wiersza Herberta. Rozpoczyna z uczniami dyskusję na temat utworu. Efektem tej rozmowy jest wspólna notatka dotycząca analizy i interpretacji utworu.
Przykładowa notatka
Wiersz Zbigniewa Herberta pt. Potęga smaku to liryczna refleksja o sprzeciwianiu się złu. Tematy dotyczące ludzkiej moralności są charakterystyczne dla tego poety. Wiersz został osadzony w kontekstach historycznym i biograficznym. Odmowa, o której wspomina zbiorowy podmiot liryczny – „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu” – odnosi się do niezgody Herberta oraz kilku innych polskich pisarzy i uczonych, m.in. Izydory Dąmbskiej, na współpracę z systemem komunistycznym w celu rozpowszechniania politycznej propagandy budującej idealny obraz tegoż ustroju. W Potędze smaku podmiot liryczny stwierdza, że w zasadzie przyjęcie postawy sprzeciwu było oczywiste i wynikało nie tylko z kwestii moralnych, ale – być może nawet bardziej – wiązało się z wymiarem estetycznym. Typowe dla komunizmu dążenie do unifikacji, czyli ujednolicenia wszystkiego, w imię teoretycznej równości, ogołacało rzeczywistość z piękna. Nowe budynki, ubrania, a także dzieła sztuki – wszystko to powstawało według jednego wzoru, miało być dobre dla proletariatu.
Ludzi, którzy myśleli inaczej i zauważali, że w gruncie rzeczy socjalistyczne ideały nie sprawdzają się w komunistycznej praktyce, z reguły szybko się pozbywano ze sfery publicznej – profesor Dąmbska za swoje poglądy została pozbawiona prawa wykonywania zawodu, Zbigniew Herbert nie mógł przez wiele lat zadebiutować jako poeta. Wielu ludzi uznanych za reakcjonistów (opozycjonistów) i wrogów proletariatu stało się więźniami politycznymi, a także straciło życie. Stąd też w wierszu ciąg skojarzeń: „mokry dół, zaułek morderców, barak”. Określeniesamogonny Mefisto w leninowskiej kurtce
odnosi się z kolei do przywódcy rewolucji komunistycznej – Józefa Stalina, opiewanego w wierszach poetów, którzy podporządkowali się wytycznym partii.
W wierszu ukazana została niechęć ustroju komunistycznego do kultury wysokiej – jest to czas, kiedy narodziła się kultura masowa za sprawą gloryfikacji proletariatu, czyli robotniczej klasy społecznej, której symbolami w utworze sąchłopcy o twarzach ziemniaczanych
ibardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach
. Był jeszcze jeden powód – kultura masowa jest doskonałym narzędziem propagandowym, warto o tym pamiętać również w dzisiejszych czasach i nie zaniedbywać „nauki o pięknie”, gdyż może to się skończyć utratą świadomości moralnej. W wierszu Herberta estetyce zostało nadane szerokie znaczenie – ma ona oznaczać szacunek do kultury klasycznej i naturalnego prawa moralnego.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie lekcji stanowią dwa ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Film”.
- Na podstawie informacji przedstawionych w nagraniu zbuduj definicję terminu „postawa wyprostowana”. Uwzględnij źródło i interpretacje.
- Zastanów się, co w naszych czasach oznacza „postawa wyprostowana”. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Praca domowa:
Wybierz z omówionych utworów cytaty, które mogą stanowić sentencje dotyczące życiowych prawd. Uzasadnij, dlaczego wybór padł akurat na te fragmenty.
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
M. Kalinowska, J. Ławski, M. Bizior‑Dombrowska, Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza – wobec tradycji kultury polskiej i europejskiej. Próba nowego spojrzenia, Warszawa 2009.
A. Franaszek, Herbert. Biografia, Kraków 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.