Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Wady wzroku i sposoby ich korekcji
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są wady wzroku.
Przedstawisz główne cechy poszczególnych wad wzroku oraz sposoby ich korekcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat budowy oka oraz powstawania obrazu i wrażenia wzrokowego.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania: „Jak powstaje obraz, który widzimy?”, „Jakie elementy oka odpowiadają za prawidłową refrakcję promieni świetlnych?”. Wybrani uczniowie wypowiadają się, a sposób załamywania promieni świetlnych w oku zostaje zobrazowany samodzielnie narysowanym na tablicy (arkuszu papieru) schematem przez jednego z uczniów.
Nauczyciel odczytuje temat e‑materiału „Wady wzroku i sposoby ich korekcji” i zadaje uczniom pytanie: „Czym jest wada wzroku?”. Uczniowie swobodnie wypowiadają się, a następnie zapoznają z wprowadzeniem do e‑materiału i weryfikują swoje definicje wady wzroku.
Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, wyświetlajac zamieszczoną w e‑materiale symulację interaktywną przedstawiającą wady wzroku i sposoby ich korekcji, po czym wspólnie z uczniami analizuje ją.
Uczniowie łączą się w czteroosobowe grupy. Ich zadaniem jest zapoznanie się z tekstem i materiałem ilustracyjnym w sekcji „Przeczytaj” oraz utworzenie na ich podstawie, a także na podstawie wyszukanych w internecie materiałów, tabeli. Tabela powinna uwzględniać różne wady wzroku i sposoby ich korekcji. W tabelach uczniowie zamieszczają rysunek schematyczny powstawania obrazu w oku z odpowiednią wadą. Liderzy wybranych grup prezentują wyniki pracy.
Uczniowie, pracując w parach, raz jeszcze analizują symulację interaktywną, a następnie wykonują polecenie nr 1, dotyczące przyczyn i skutków wad wzroku przedstawionych na symulacji. Chętni uczniowie odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel ocenia ich poprawność.
Uczniowie w parach wykonują polecenie 2: „Wypisz rodzaje soczewek, które są stosowane do korekcji wad wzroku, oraz wyjaśnij sposób ich działania”.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące wpływu krótkowzroczności na nadwzroczność starczą) i 8 (dotyczące szkieł progresywnych). Następnie porównują swoje odpowiedzi z sąsiadami. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, a w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5 (porównanie wad wzroku) i 6 (wskazywanie zdań prawdziwych i fałszywych dotyczących tematu zajęć). Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem grup jest ułożenie pytań do przydzielonego im zagadnienia (nadwzroczność, krótkowzroczność i astygmatyzm). Każda grupa zadaje pytania pozostałym grupom. Za poprawne udzielenie odpowiedzi grupa otrzymuje jeden punkt. Wygrywa grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4.
Materiały pomocnicze
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję. Uczniowie mogą ją również wykorzystać w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.