Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Różnorodność gatunkowa i stylistyczna Biblii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
6) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz określa ich funkcje w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
1) Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, jakie są źródła różnorodności stylistycznej ksiąg biblijnych;

  • objaśnia sens moralny przypowieści‑bajki z Księgi Sędziów;

  • określa przynależność gatunkową fragmentu Księgi Koheleta;

  • dopisuje znaczenia biblizmów;

  • udowadnia, że w Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego autor posłużył się stylizacją biblijną.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie fragmentów Biblii – do czytania z interpretacją. Zaznacza, aby wybrali fragmenty zróżnicowane stylistycznie, może zasugerować uczniom konkretne księgi.

  2. Chętni uczniowie odczytują wybrane fragmenty.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i robi krótkie wprowadzenie na temat Biblii jako utworu literackiego (może przy tym nawiązać do interpretacji czytanych fragmentów – przykładów różnych gatunków literackich).

  2. Nauczyciel prezentuje cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wymienienie gatunków literackich występujących w Biblii, a pozostałych o ewentualne uzupełnienie.

  3. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o krótką charakterystykę stylu biblijnego (na podstawie tekstu z sekcji „Przeczytaj”).

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja TED”. Po wysłuchaniu wykładu uczniowie wykonują polecenie 1 (Wyjaśnij, jakie są źródła różnorodności stylistycznej ksiąg biblijnych.). Nauczyciel prosi jedną osobę o zaprezentowanie wyjaśnienia i komentuje wypowiedź.

  5. Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Prezentacja TED”. Nauczyciel prosi kilka osób o zaprezentowanie odpowiedzi na forum.

  6. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i zapoznają się z fragmentami tekstów biblijnych, do których odnoszą się ćwiczenia. Wykonują następnie ćwiczenia 1, 2, 3. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  7. Nauczyciel przechodzi do ćwiczenia 4 (Wyjaśnij sens moralny przypowieści bajki z Księgi Sędziów) – prosi jednego z uczniów o głośne odczytanie przypowieści. Nauczyciel przedstawia uczniom okoliczności powstania przypowieści i inicjuje dyskusję na temat jej wymowy (politycznej w czasach, gdy powstała i uniwersalnej).

  8. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 5. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, nauczyciel komentuje.

  9. Ćwiczenie 6 (praca z mapą myśli) uczniowie wykonują wspólnie.

  10. Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują indywidualnie. Wybrane osoby prezentują odpowiedź, pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi jedną osobę o podsumowanie wiedzy na temat zróżnicowania gatunków literackich w Biblii.

  2. Nauczyciel robi krótki, podsumowujący wykład na temat stylistyki biblijnej jako inspiracji dla literatury różnych epok. Podaje przykłady naśladowania biblijnych gatunków literackich, np. treny, psalmy, pieśni. Może przywołać tu Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, a także przykłady polskiej poezji współczesnej.

  3. Nauczyciel może dodatkowo zainteresować uczniów rytmiką biblijnych wersetów (co także jest elementem biblijnej stylizacji). Może zestawić przekłady tekstów biblijnych Czesława Miłosza (gdzie utrzymany jest podział na wersety) z przekładami Romana Brandstaettera (gdzie frazy zostały rozdzielone).

Praca domowa:

  1. W liczącym co najmniej 150 słów wypracowaniu wykaż, że Adam Mickiewicz, pisząc Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, posłużył się stylizacją biblijną.

  2. Znajdź tropy biblijne w poezji Czesława Miłosza. Zapisz kilka przykładów.

Materiały pomocnicze

  • Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1990.

  • Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Poradnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.