Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Księga Sędziów, rozdział 9, wersety 8‑15
Sdz 9, 8–15

8 Zebrały się drzewa, aby namaścić króla nad sobą.
Rzekły do oliwki: „Króluj nad nami!”
9 Odpowiedziała im oliwka:
„Czyż mam się wyrzec mojej oliwy,
która służy czci bogów i ludzi,
aby pójść i kołysać się ponad drzewami?”
10 Z kolei zwróciły się drzewa do drzewa figowego:
„Chodź ty i króluj nad nami!”
11 Odpowiedziało im drzewo figowe:
„Czyż mam się wyrzec mojej słodyczy
i wybornego mego owocu,
aby pójść i kołysać się ponad drzewami?”
12 Następnie rzekły drzewa do krzewu winnego:
„Chodź ty i króluj nad nami!”
13 Krzew winny im odpowiedział:
„Czyż mam się wyrzec mojego soku,
rozweselającego bogów i ludzi,
aby pójść i kołysać się ponad drzewami?”
14 Wówczas rzekły wszystkie drzewa do krzewu cierniowego:
„Chodź ty i króluj nad nami!”
15 Odpowiedział krzew cierniowy drzewom:
„Jeśli naprawdę chcecie mnie namaścić na króla,
chodźcie i odpoczywajcie w moim cieniu!
A jeśli nie, niech ogień wyjdzie z krzewu cierniowego i spali cedry libańskie”.

B1 Źródło: Sdz 9, 8–15, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań 1980, s. 240.
Psalm 125, wersety 1–5
Ps. 125, 1–5

1 Ci, którzy Panu ufają,
są jak góra Syjon,
co się nie porusza, ale trwa na wieki.
2 Góry otaczają Jeruzalem:
tak Pan otacza swój lud
i teraz, i na wieki.
3 Bo nie zaciąży
bezbożne berło
nad losem sprawiedliwych,
by sprawiedliwi nie wyciągali
rąk swoich ku nieprawości.
4 Panie, dobrze czyń dobrym
i ludziom prawego serca!
5 A tych, co schodzą na kręte swe drogi,
niech Pan odprawi
wraz ze złoczyńcami:
pokój nad Izraelem!

B2 Źródło: Ps. 125, 1–5, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań 1980, s. 692.
Księga Koheleta, rozdział 9, wersety 4‑5
Koh 9, 4–5

9. 4 Wszyscy żyjący mogą jeszcze mieć nadzieję -
bo lepszy jest żywy pies
niż lew nieżywy –
5 ponieważ żyjący wiedzą, że umrą,
a zmarli niczego zgoła nie wiedzą [...].

B3 Źródło: Koh 9, 4–5, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań 1980, s. 741–742.
Ewangelia wg św. Łukasza, rozdział 18, wersety 1‑8
Łk 18, 1–8

1 Powiedział im też przypowieść o tym, że zawsze powinni modlić się i nie ustawać:
2 „W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi.
3 W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: »Obroń mnie przed moim przeciwnikiem!«
4 Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: »Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę,
5 to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie przychodziła bez końca i nie zadręczała mnie«”.
6 I Pan dodał: „Słuchajcie, co ten niesprawiedliwy sędzia mówi.
7 A Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie?
8 Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?”

B4 Źródło: Łk 18, 1–8, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań 1980, s. 1204.
Ewangelia wg św. Mateusza, rozdział 6, wersety 9‑13
Mt 6, 9–13

6. 9 Ojcze nasz, który jesteś w niebie,
niech się święci imię Twoje!
10 Niech przyjdzie królestwo Twoje; niech Twoja wola spełnia się na ziemi, tak jak i w niebie.
11 Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj;
12 i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili;
13 i nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego!

B5 Źródło: Mt 6, 9–13, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań 1980, s. 1130.
1
Pokaż ćwiczenia:
RlxyyLyi8n4aD1
Ćwiczenie 1
Wybierz odpowiedź na pytanie: Które z przytoczonych fragmentów Biblii są zapisane wersetami? Możliwe odpowiedzi: 1. wszystkie, 2. żaden, 3. tylko teksty pochodzące z Ewangelii według św. Łukasza oraz Ewangelii według św. Mateusza, 4. wszystkie trzy teksty ze Starego Testamentu, 5. wszystkie poza fragmentem z Ewangelii według św. Łukasza
11
Ćwiczenie 2

Uzasadnij, że teksty z Księgi Sędziów oraz Ewangelii według św. Łukasza można zakwalifikować do przypowieści.

R1V1k2cRviKsr
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Porównaj teksty z Księgi Sędziów oraz Ewangelii według św. Łukasza i odpowiedz na pytanie, który z nich można nazwać bajką. Odpowiedź uzasadnij.

R2YFUw1QRrcMf
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RQCCwFLxeLRWb
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij sens moralny przypowieści‑bajki z Księgi Sędziów.

R1OM5jpkCqY8V
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Określ przynależność gatunkową fragmentu Księgi Koheleta.

RRFkpSw8JlX4N
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Do mapy myśli dopisz znaczenia poniższych biblizmów:

RPiNObfqRBPG6
{duzpole}.
RXs2R3rO1ALMa
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Biblizmy
    • Elementy należące do kategorii Biblizmy
    • Nazwa kategorii: rzucać perły przed wieprze
      • Elementy należące do kategorii rzucać perły przed wieprze
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii rzucać perły przed wieprze
    • Nazwa kategorii: zaczynać od Adama i Ewy
      • Elementy należące do kategorii zaczynać od Adama i Ewy
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii zaczynać od Adama i Ewy
    • Nazwa kategorii: listek figowy
      • Elementy należące do kategorii listek figowy
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii listek figowy
    • Nazwa kategorii: wieża Babel
      • Elementy należące do kategorii wieża Babel
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii wieża Babel
    • Nazwa kategorii: stanąć jak słup soli
      • Elementy należące do kategorii stanąć jak słup soli
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii stanąć jak słup soli
    • Nazwa kategorii: napoić octem i żółcią
      • Elementy należące do kategorii napoić octem i żółcią
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii napoić octem i żółcią
      Koniec elementów należących do kategorii Biblizmy
31
Ćwiczenie 7

Uzasadnij, że fragment Ewangelii według św. Mateusza jest modlitwą.

RTf78ObMYl1zu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie wybranego fragmentu Pisma Świętego wyjaśnij, że został on napisany stylem biblijnym.

Rxt5iScMlDRtj
(Uzupełnij).
Praca domowa

W liczącym co najmniej 150 słów wypracowaniu wykaż, że Adam Mickiewicz1Adam Mickiewicz, pisząc Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, posłużył się stylizacją biblijną.

Adam Mickiewicz Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego

Na początku była wiara w jednego Boga, i była Wolność na świecie. I nie było praw, tylko wola Boga, i nie było panów i niewolników tylko patriarchowie i dzieci ich.

Ale potem ludzie wyrzekli się Boga jednego, i naczynili sobie bałwanów2bałwanów, i kłaniali się im, i zabijali na ich cześć krwawe ofiary, i wojowali za cześć swoich bałwanów.

Przeto Bóg zesłał na bałwochwalców największą karę, to jest niewolę.

I stała się połowa ludzi niewolnicą drugiej połowy, chociaż wszyscy pochodzili od jednego Ojca. Bo wyrzekli się tego pochodzenia, i wymyślili sobie różnych ojców; jeden rzekł, iż pochodzi od ziemi a drugi od morza, a inni od innych3wymyślili sobie różnych ojców; jeden rzekł, iż pochodzi od ziemi a drugi od morza, a inni od innych.

A gdy tak wojując jedni drugich brali w niewolę, wpadli wszyscy razem w niewolę imperatora Rzymskiego.

Imperator Rzymski nazwał siebie bogiem, i ogłosił że nie ma na świecie innego prawa tylko jego wola, co on pochwali, to będzie nazywać się cnotą; a co on zgani, to będzie nazywać się zbrodnią.

I znaleźli się filozofowie, którzy dowodzili, iż imperator tak czyniąc, dobrze czyni.

A imperator rzymski nie miał ani pod sobą, ani nad sobą, nic takiego, co by szanował.

I ziemia cała stała się niewolnicą, a nie było takiej niewoli nigdy na świecie, ani przedtem, ani potem; oprócz w Rosji za dni naszych.

Bo i u Turków sułtan musi szanować prawo Mahometa, ani może go sam wykładać, ale są na to księża tureccy.

W Rosji zaś imperator jest głową wiary4W Rosji zaś imperator jest głową wiary, i w co każe wierzyć, w to wierzyć muszą.

I stało się, iż gdy niewola wzmocniła się na świecie, nastąpiło przesilenie jej; jako przesilenie nocy, w noc najdłuższą i najciemniejszą, tak przesilenie niewoli w czasie niewolnictwa rzymskiego.

W on czas przyszedł na ziemię syn boży, Jezus Chrystus, nauczając ludzi, iż wszyscy są bracią rodzoną, dziećmi jednego Boga.

I że ten jest większy między ludźmi, kto im służy i kto poświęca siebie dla dobra ich. A im kto lepszy, tym więcej poświęcić powinien. A Chrystus, będąc najlepszym, miał dla nich krew poświęcić męką najboleśniejszą.
Więc uczył Chrystus, że nie jest szanowna na ziemi, ani mądrość ludzka, ani urząd, ani bogactwo, ani korona; ale jedne tylko jest szanowne poświęcenie się dla dobra ludzi.

[...]

A gdy tak nauczał Chrystus, przelękli się sędziowie, którzy sądzili w imię imperatora rzymskiego5sądzili w imię imperatora rzymskiego; i rzekli: Wypędziliśmy z ziemi sprawiedliwość, a oto powraca; zabijmy ją i zagrzebajmy w ziemię.

Umęczyli tedy najświętszego i najniewinniejszego z ludzi, złożyli w grobie, i wykrzyknęli: Nie ma już sprawiedliwości i prawdy na ziemi, któż teraz powstanie przeciwko Imperatorowi Rzymskiemu.

Ale wykrzyknęli głupio, bo nie wiedzieli, iż popełniwszy zbrodnię największą, już dopełnili miary nieprawości swych; i skończyła się potęga ich wtenczas, kiedy najwięcej cieszyli się.

[...]

A wszystkie narody, które uwierzyły, czy to Niemcy, czy Włochy, czy Francuzi, czy Polacy, uważali siebie za jeden naród, i nazwano ten naród chrześcijaństwem.

[...]

I Wolność w Europie rozszerzała się powoli, ale ciągle i porządnie, od królów szła Wolność do panów wielkich, a ci będąc wolnymi, rozlewali Wolność na szlachtę, a ze szlachty szła Wolność na miasta, i wkrótce miała znijść na lud, i całe chrześcijaństwo miało być wolne, a wszyscy chrześcijanie, jak bracia, równi sobie.
Ale królowie zepsuli wszystko.

[...]

Ale królowie chcieli być jako ojcowie dzicy w lasach mieszkający, którzy dzieci swe zaprzęgają do wozów jako zwierzęta, i przedają kupcom za niewolniki.

Rzekli więc królowie: Starajmy się, aby narody zawsze były głupie, a tak nie poznają sił swoich; i żeby się kłóciły z sobą, a tak nie połączą się z sobą przeciwko nam.

Zawołali tedy do ludzi rycerskich: Po co macie chodzić do ziemi świętej, daleko jest; bijcie się lepiej jedni z drugimi. A filozofowie dowodzili zaraz, iż głupstwem jest wojować za Wiarę.

[...]

Ale jeden naród polski nie kłaniał się nowemu bałwanowi, i nie miał w mowie swojej wyrazu na ochrzczenie go po polsku, równie jak ochrzczenie czcicieli jego, którzy nazywają się z francuskiego egoistami.

Naród Polski czcił Boga, wiedząc, iż kto czci Boga, oddaje cześć wszystkiemu, co jest dobre.

Był tedy naród Polski od początku do końca wierny Bogu przodków swoich.

Jego królowie i ludzie rycerscy nigdy nie napastowali żadnego narodu wiernego, ale bronili chrześcijaństwo od pogan i barbarzyńców niosących niewolę.

[...]

I nagrodził im Bóg, bo wielki naród, Litwa, połączył się z Polską, jako mąż z żoną, dwie dusze w jednym ciele6dwie dusze w jednym ciele. A niebyło nigdy przedtem tego połączenia narodów. Ale potém będzie.

Bo to połączenie i ożenienie Litwy z Polską jest figurą przyszłego połączenia wszystkich ludów chrześcijańskich, w imię wiary i Wolności.

I dał Bóg królom polskim i rycerzom Wolności, iż wszyscy nazywali się bracią, i najbogatsi i najubożsi. A takiej Wolności nie było nigdy przedtem. Ale potem będzie.

[...]

A na koniec, król i rycerstwo dnia trzeciego maja umyślili wszystkich Polaków zrobić bracią, naprzód mieszczan a potem włościan7król i rycerstwo dnia trzeciego maja umyślili wszystkich Polaków zrobić bracią, naprzód mieszczan a potem włościan.

I nazywano braci ślachtą, iż się ślachcili to jest zbratali z Lachami8ślachcili to jest zbratali z Lachami, ludźmi wolnymi i równymi. [...]

Ślachectwo miało być chrztem Wolności, i każdy kto by gotów był umrzeć za Wolność, byłby ochrzczony z prawa i z miecza.

I rzekła na koniec Polska9I rzekła na koniec Polska: ktokolwiek przyjdzie do mnie będzie wolny i równy, gdyż ja jestem Wolność.

AM1 Źródło: Adam Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, Warszawa 1986, s. 33–47.
1
2
3
4
5
6
7
8
9