Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przykłady funkcji, których wykres jest sumą odcinków lub półprostych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;
11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych i itp., także osadzonych w kontekście praktycznym:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sporządza wykres funkcji, której wykres jest sumą odcinków lub półprostych;
podaje wzór funkcji, której wykres jest sumą odcinków lub półprostych;
odczytuje z wykresu dziedzinę, zbiór wartości funkcji;
odczytuje miejsca zerowe (o ile istnieją) z wykresu;
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
uczniowie przypominają definicję dziedziny, zbioru wartości, miejsc zerowych funkcji;
uczniowie określają własności funkcji liniowej;
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel omawia funkcję a następnie rysuje na tablicy jej wykres korzystając z podpowiedzi uczniów - metoda „burzy mózgów” ;
nauczyciel omawia funkcję a następnie rysuje na tablicy jej wykres korzystając z podpowiedzi uczniów - metoda „burzy mózgów” ;
nauczyciel prezentuje animację i omawia ją wraz z uczniami;
uczniowie samodzielnie rozwiązują Polecenie 2 i Polecenie 3;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek;
jako poracę domową uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela;
uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień;
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Definicja i sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja i sposoby przedstawiania funkcji
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Definicja funkcji liniowejDefinicja funkcji liniowej
Funkcja liniowa rosnąca i malejącaFunkcja liniowa rosnąca i malejąca
Wskazówki metodyczne:
materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją; umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Animację można wykorzystać też na zajęciach poświęconych sporządzaniu wykresów funkcji.