Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przykłady funkcji, których wykres jest sumą odcinków lub półprostych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;
11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych i itp., także osadzonych w kontekście praktycznym:

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sporządza wykres funkcji, której wykres jest sumą odcinków lub półprostych;

  • podaje wzór funkcji, której wykres jest sumą odcinków lub półprostych;

  • odczytuje z wykresu dziedzinę, zbiór wartości funkcji;

  • odczytuje miejsca zerowe (o ile istnieją) z wykresu;

  • interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;

  • wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • praca z tekstem

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • uczniowie przypominają definicję dziedziny, zbioru wartości, miejsc zerowych funkcji;

  • uczniowie określają własności funkcji liniowej;

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel omawia funkcję x a następnie rysuje na tablicy jej wykres korzystając z podpowiedzi uczniów - metoda „burzy mózgów” ;

  • nauczyciel omawia funkcję x-x a następnie rysuje na tablicy jej wykres korzystając z podpowiedzi uczniów - metoda „burzy mózgów” ;

  • nauczyciel prezentuje animację i omawia ją wraz z uczniami;

  • uczniowie samodzielnie rozwiązują Polecenie 2 i Polecenie 3;

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek;

  • jako poracę domową uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  • wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela;

  • uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień;

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją; umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.

  • Animację można wykorzystać też na zajęciach poświęconych sporządzaniu wykresów funkcji.