Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Młoda Polska – powtórzenie wiadomości cz. 3 (Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, Jan Kasprowicz i Leopold Staff)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości na temat młodopolskiej liryki; najważniejszych kierunków, gatunków i tematów;
scharakteryzuje twórczość najważniejszych młodopolskich poetów: Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, Jana Kasprowicza i Leopolda Staffa;
dokona interpretacji wybranego młodopolskiego utworu Leopolda Staffa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zapoznali się z sekcją „Wprowadzenie” „Przeczytaj” oraz by zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Czym charakteryzuje się młodopolska liryka? Jakie są najważniejsze kierunki, gatunki i tematy? Odpowiedzi uczniowie szukają w e‑materiale, mogą również posiłkować się telefonami z dostępem do internetu. Uczniowie będą pracować w parach. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu chętne osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną zamieszczoną w e‑materiale. Na tej podstawie wymieniają kierunki, jakie pojawiają się w twórczości Jana Kasprowicza i wyjaśniają, czy przemiany estetyczne, jakie zachodzą w jego dziełach, świadczą o ewolucji artystycznej.
Nauczyciel za pomocą rzutnika pokazuje uczniom prezentację z e‑materiału dotyczącą Leopolda Staffa. Następnie uczniowie dzielą się na dwie grupy: jedna wykonuje polecenie i ćwiczenie nr 1, a druga polecenie i ćwiczenie nr 2.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i na podstawie treści dostępnych w e‑materiale układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Ilustracja interaktywna”: Wskaż najważniejsze tematy poruszane przez Kazimierza Przerwę‑Tetmajera w jego twórczości i osadź je w kontekście epoki Młodej Polski.
Materiały pomocnicze:
Justyna Bajda, Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm – Młoda Polska). Antologia, Wrocław 2007.
Justyna Bajda, „Poeci – to są słów malarze…”. Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski, Wrocław 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.