Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zmiana wartości pieniądza w obrocie handlowym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe pomiędzy państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie pieniądza;

  • omawia znaczenie pieniądza w obrocie handlowym;

  • analizuje znaczenie zależności między gospodarkami państw i roli pieniądza w nich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • metoda burzy mózgów;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Zmiany wartości pieniądza w obrocie handlowym”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.

2. Dyskusja dotyczącą zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, korzystając z własnej wiedzy. Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza na odpowiedzi.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie poznają definicję pieniądza – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują ją, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają jedną spośród zaproponowanych.

2. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie przygotowują mapę pojęć do tego materiału. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

3. Wybrana osoba czyta polecenie z sekcji „Audiobook”. Po zapoznaniu się z audiobookiem uczniowie udzielają odpowiedzi.

4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia do audiobooka. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par.

5. Na podstawie zdobytej wiedzy uczniowie wyjaśniają rolę pieniądza w gospodarce i obrocie handlowym. Zwracają też uwagę na rolę państwa w obrocie pieniądzem i zależności gospodarcze pomiędzy państwami. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8.

2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wojciech Morawski, Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Warszawa 2002.

Murray Newton Rothbard, Złoto, banki, ludzie – krótka historia pieniądza, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.