Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zmiana wartości pieniądza w obrocie handlowym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe pomiędzy państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie pieniądza;
omawia znaczenie pieniądza w obrocie handlowym;
analizuje znaczenie zależności między gospodarkami państw i roli pieniądza w nich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
metoda burzy mózgów;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Zmiany wartości pieniądza w obrocie handlowym”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
2. Dyskusja dotyczącą zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, korzystając z własnej wiedzy. Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza na odpowiedzi.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie poznają definicję pieniądza – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują ją, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają jedną spośród zaproponowanych.
2. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie przygotowują mapę pojęć do tego materiału. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
3. Wybrana osoba czyta polecenie z sekcji „Audiobook”. Po zapoznaniu się z audiobookiem uczniowie udzielają odpowiedzi.
4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia do audiobooka. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par.
5. Na podstawie zdobytej wiedzy uczniowie wyjaśniają rolę pieniądza w gospodarce i obrocie handlowym. Zwracają też uwagę na rolę państwa w obrocie pieniądzem i zależności gospodarcze pomiędzy państwami. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8.
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Morawski, Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Warszawa 2002.
Murray Newton Rothbard, Złoto, banki, ludzie – krótka historia pieniądza, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.