Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Tajemnice wartości bezwzględnej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, klasa II lub III, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej
przekształca wyrażenia algebraiczne z wartością bezwzględną
udowadnia niektóre własności wartości bezwzględnej
stosuje własności wartości bezwzględnej w zadaniach
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
tak – nie
kartki z kalendarza
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w parach metodą tak – nie przypominają sobie zdobyte do tej pory wiadomości na temat wartości bezwzględnej (jeden z uczniów podaje stwierdzenie na temat wartości bezwzględnej, drugi określa czy jest to stwierdzenie prawdziwe czy fałszywe).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w małych grupach metodą kartki z kalendarza pracują nad przykładami opisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz w animacji (uczniowie najpierw czytają treść danego zadania, a następnie opierając się na znanych zadaniach podobnego typu, próbują samodzielnie rozwiązać problem. W razie problemów, korzystają z „kartek z kalendarza” – czyli zapisków w zeszycie z poprzednich lekcji. Na koniec porównują swoje rozwiązania z przedstawionymi w przykładach).
Podsumowaniem tego etapu lekcji jest wspólna dyskusja na temat sposobów rozwiązywania zadań dotyczących wartości bezwzględnej, a w szczególności przekształcania wyrażeń algebraicznych i arytmetycznych z wartością bezwzględną.
Uczniowie wspólnie opracowują algorytm rozwiązywania takich zadań.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności. Liderzy grup opowiadają o ciekawych pomysłach, ale też problemach pracy w grupach.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej – pojęcie algebraiczne
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wstępem do zajęć poświęconych rozwiązywaniu równań bądź nierówności z wartością bezwzględną.