Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Polityka zagraniczna a członkostwo w Unii Europejskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XV. Polska polityka zagraniczna.
Uczeń:
2) wyjaśnia zmieniającą się pozycję Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i determinanty tej pozycji oraz skutki europeizacji polskiej polityki zagranicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskiej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia kompetencje UE oraz państw członkowskich w zakresie polityki zagranicznej;
opisuje praktyczne problemy z uzgadnianiem stanowisk w ramach UE;
prezentuje stanowisko Polski w wybranych kwestiach – w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
drama.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat, jaki wpływ na suwerenność państw ma zaawansowana integracja europejska w kontekście ich polityki zagranicznej. Kieruje dyskusją w taki sposób, aby padły argumenty zwracające uwagę zarówno na zmniejszenie autonomii państw UE, jak i na nowe szanse kształtowania polityki zagranicznej, jakie daje im integracja.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przygotowują się do przeprowadzenia dramy – symulacji posiedzenia Rady UE, podczas którego ma zapaść decyzja o przedłużeniu sankcji wobec Rosji. Podczas poprzednich zajęć obsadzone zostały role ministrów spraw zagranicznych krajów członkowskich UE oraz wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.
2. Wysoki przedstawiciel rozpoczyna obrady Rady UE. Udziela głosu reprezentantom wszystkich państw członkowskich. W przypadku liczby uczestników mniejszej niż 28 niektórzy uczniowie reprezentują ministrów nieobecnych (zgodnie z procedurą traktatową). Uczniowie zapoznają się odpowiednio wcześniej z polityką państw członkowskich UE wobec Rosji, aby mogli poprawnie odegrać swoje role w trakcie symulacji.
3. Odbywa się dyskusja. Ministrowie reprezentujący poszczególne kraje przedstawiają stanowiska swoich rządów, a następnie usiłują przekonać do nich współuczestników posiedzenia. Prezentowane są propozycje „prorosyjskie” (m.in. Węgry, Austria, Włochy), jak i „antyrosyjskie” (m.in. Litwa, Polska, Szwecja). Zostaje podjęta decyzja, która nie musi być zgodna z decyzjami podejmowanymi w rzeczywistości przez Radę UE. Ministrowie wraz z wysokim przedstawicielem sporządzają komunikat z posiedzenia.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje i komentuje symulację posiedzenia Rady UE. Ocenia zgodność przedstawianych stanowisk z rzeczywistą polityką państw. Zwraca uwagę na wady i zalety zasady jednomyślności w obszarze polityki zagranicznej UE.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Traktat o Unii Europejskiej, eur‑lex.europa.eu.
Łukasz Gadzała, Anna Wolska, Niemiecka prezydencja w Radzie UE: Jak ułożyć relacje z Chinami?, euractiv.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć o charakterze podsumowania.