Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Pochodzenie Słowian i ich rozmieszczenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tłumaczy różnice w naukowej interpretacji pochodzenia Słowian;
wyjaśnia, skąd przybyli i na jakich terenach rozprzestrzenili się Słowianie;
przedstawia kierunki ekspansji Słowian;
omawia organizację społeczną Słowian.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć oraz celów zamieszczonych we Wprowadzeniu.
Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób uczniowie ustalają wspólnie kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego pochodzenia Słowian i ich rozmieszczenia. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza materiał filmowy, a uczniowie pracują indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń: omawiają, jakie terytoria opanowali we wczesnośredniowiecznej Europie Słowianie i na jakie odłamy się podzielili (polecenie nr 2), a także przedstawiają powstanie Rusi Kijowskiej (polecenie nr 3). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 2, 3 i 4, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem. Wskazana dwójka uczniowska przedstawia odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą rzutnika lub tablicy interaktywnej ćwiczenie 6. Uczniowie pracują indywidualnie, analizując mapę i tekst źródłowy. Po zalogowaniu się na telefonie, tablecie lub komputerze przystępują do rozwiązywania zadania. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i rezultaty. Prosi wybranego ucznia, który wskazał błędne rozwiązanie, o uzasadnienie swojej decyzji i zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, ocenia słownie pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
L. Leciejewicz, Słowianie zachodni. Z dziejów tworzenia się średniowiecznej Europy, Wrocław 1989.
T. Manteuffel, Historia Powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999.
A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2006.
Barbarzyńskie tsunami. Okres Wędrówek Ludów w dorzeczu Odry i Wisły, red. A. Bursche, K. Kowalski, B. Rogalski, Warszawa – Szczecin 2017.
Cień Światowita: czyli Pięć głosow w sprawie etnogenezy Słowian, red. A. Kokowski, Warszawa 2002.
Greckie i łacińskie źródła do najstarszych dziejów Słowian, cz. 1, tłum. M. Plezia, Poznań‑Kraków 1952.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać film edukacyjny do przygotowania się do lekcji powtórkowej dotyczącej plemion słowiańskich i powstawania państw w Europie Środkowo‑Wschodniej.