Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Kryteria podziału rolnictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia cechy rolnictwa,
charakteryzuje poszczególne typy rolnictwa,
wskazuje na mapie obszary występowania różnych typów rolnictwa.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka encyklopedia geografii świata, t. 11: Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, jakie cechy rolnictwa decydują o jego podziale na poszczególne typy.
Faza realizacyjna
We wspólnej dyskusji uczniowie omawiają i charakteryzują typy rolnictwa. W trakcie pracy mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji.
Na prośbę nauczyciela uczniowie wyszukują w internecie ilustracje i fotografie przedstawiające narzędzia wykorzystywane w różnych typach rolnictwa oraz uprawy charakterystyczne dla danych typów rolnictwa.
Wykorzystując ilustrację interaktywną, podzieleni na grupy uczniowie dopasowują do zdjęć poszczególne typy rolnictwa. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące cech charakterystycznych poszczególnych typów.
Uczniowie na mapie świata wskazują obszary, gdzie występuje dany typ rolnictwa.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Wybierz dowolny kraj spoza Europy, o którym niewiele wiesz. Wyszukaj informacje o dominującym w nim typie rolnictwa.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Ilustracja interaktywna może zostać kontekstowo wykorzystana podczas lekcji dotyczącej związków kierunków produkcji rolnej z klimatem, ukształtowaniem powierzchni i żyznością gleb (zakres rozszerzony: XIX. 1).