Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyrażenia wymierne i ich dziedzina
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres rozszerzony. Uczeń:
znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
korzysta ze wzorów na: ; ; .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza dziedzinę wyrażenia algebraicznego,
sprawdza, kiedy wyrażenia wymierne są równe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
tworzenie przez analogię;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Uczniowie określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” uczniowie w czteroosobowych grupach zapoznają się z metodą wyznaczania dziedziny wyrażenia wymiernego. Metodą – tworzenie przez analogię – opracowują algorytm wyznaczania dziedziny wyrażenia wymiernego, a następnie porównują z odpowiednimi treściami pokazanymi w animacji.
W dalszej części każda grup losuje 8 ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”. Następnie grupy rywalizują rozwiązując zadania. Uczniowie, którzy jako pierwsi bezbłędnie wykonają zadanie, wygrywają rywalizację.
Nauczyciel wraz z uczniami analizuje ćwiczenia, które sprawiły najwięcej problemów.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do postawionych na początku lekcji celów i kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują infografikę ilustrującą opracowany podczas lekcji algorytm
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu przed sprawdzianem.