Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak ustalić wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego na podstawie składu procentowego i masy molowej?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej.
Zakres rozszerzony:
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
5) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zastosujesz prawo stałości składu (Prawo Prousta);
na podstawie wzoru empirycznego i masy molowej ustala wzór rzeczywisty związku chemicznego;
szacuje wzór empiryczny związku chemicznego na podstawie wyników analizy elementarnej.
Strategie nauczania:
asocjacyjno‑operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
tablica multimedialna/tablica/pisaki, kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla poniższe zdjęcia i wykorzystuje do ich opisu wstęp z e‑materiału :
„Laboratorium alchemika” sztych autorstwa Paullusa van der Dorsta, z książki H. Khunratha, pt. „Amphitheatrum sapientiae aeternae” (1595 r.)
Laboratorium alchemiczne
„Alchemik Sędziwój”, obraz Jana Matejki
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka – nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co to jest masa molowa i jak ją wyznaczyć? Jak określić skład procentowy związku?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny „Ustalanie wzoru empirycznego i rzeczywistego związku chemicznego”. W trakcie projekcji uczniowie zapisują w zeszytach pytania związane z niezrozumieniem konkretnych treści omawianych podczas filmu. Po projekcji filmu uczniowie z wątpliwościami na forum klasy przedstawiają swój problem. Chętni uczniowie lub nauczyciel wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium. W przypadku pojawiających się problemów mogą korzystać z treści w sekcji „przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przedstawiają rozwiązania. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność wykonanych zadań.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej treść polecenia 1 i 2 zawartych w sekcji „przeczytaj”. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadań. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przedstawiają rozwiązania. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność wykonanych zadań.
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 3‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się” – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania na tablicy, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Czym się różni wzór empiryczny od rzeczywistego?
Jak można ustalić wzór związku chemicznego?
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe ...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz podczas podsumowania wiadomości i umiejętności.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym się różni wzór empiryczny od rzeczywistego?
Jak można ustalić wzór związku chemicznego?