Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak ustalić wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego na podstawie składu procentowego i masy molowej?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

4) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej.

Zakres rozszerzony:

I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

5) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zastosujesz prawo stałości składu (Prawo Prousta);

  • na podstawie wzoru empirycznego i masy molowej ustala wzór rzeczywisty związku chemicznego;

  • szacuje wzór empiryczny związku chemicznego na podstawie wyników analizy elementarnej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjno‑operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film edukacyjny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

  • tablica multimedialna/tablica/pisaki, kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla poniższe zdjęcia i wykorzystuje do ich opisu wstęp z e‑materiału :

RQ1Ewm14WStn3

Plik PDF o rozmiarze 367.99 KB w języku polskim

„Laboratorium alchemika” sztych autorstwa Paullusa van der Dorsta, z książki H. Khunratha, pt. Amphitheatrum sapientiae aeternae (1595 r.)

R1ULdEwqMP3Nl

Plik PDF o rozmiarze 250.10 KB w języku polskim

Laboratorium alchemiczne

RTuVzDCLY9wUE

Plik PDF o rozmiarze 557.97 KB w języku polskim

„Alchemik Sędziwój”, obraz Jana Matejki

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka – nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co to jest masa molowa i jak ją wyznaczyć? Jak określić skład procentowy związku?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny „Ustalanie wzoru empirycznego i rzeczywistego związku chemicznego”. W trakcie projekcji uczniowie zapisują w zeszytach pytania związane z niezrozumieniem konkretnych treści omawianych podczas filmu. Po projekcji filmu uczniowie z wątpliwościami na forum klasy przedstawiają swój problem. Chętni uczniowie lub nauczyciel wyjaśniają wątpliwości.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium. W przypadku pojawiających się problemów mogą korzystać z treści w sekcji „przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przedstawiają rozwiązania. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność wykonanych zadań.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej treść polecenia 1 i 2 zawartych w sekcji „przeczytaj”. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadań. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przedstawiają rozwiązania. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność wykonanych zadań.

  4. Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 3‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się” – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania na tablicy, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Nauczyciel zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym się różni wzór empiryczny od rzeczywistego?

  • Jak można ustalić wzór związku chemicznego?

2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe ...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz podczas podsumowania wiadomości i umiejętności.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym się różni wzór empiryczny od rzeczywistego?

  • Jak można ustalić wzór związku chemicznego?