Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Paszek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie funkcji trygonometrycznych do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , , ;
2) znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3) znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa wyznacza długość wysokości trójkąta równobocznego i przekątnej kwadratu;
stosuje twierdzenie Pitagorasa;
odczytuje z tablic wartości funkcji trygonometrycznych;
wykorzystuje funkcje trygonometryczne do rozwiązania problemów geometrycznych;
przeprowadza analizę problemu i schemat jego rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają sobie wzór® na wysokość trójkąta równobocznego oraz na przekątną kwadratu.
Nauczyciel prosi o przypomnienie definicji funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują i udowadniają wzór na długość wysokości trójkąta równobocznego oraz na długość przekątnej kwadratu. Nauczyciel omawia poprawność dowodu.
Uczniowie, pracując w zespołach, wykonują polecenia dotyczące prezentacji.
Nauczyciel inicjuje dyskusję i tak nią kieruje, aby uczniowie samodzielnie postawili tezy i spróbowali je uzasadnić.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie najważniejszych, omawianych podczas lekcji, elementów.
Nauczyciel wskazuje praktyczne zastosowania funkcji trygonometrycznych do obliczeń długości odcinków mówiąc np. o geodezji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Zastosowanie wartości funkcji trygonometrycznych kątów ostrych do obliczania długości odcinków w wielokątachZastosowanie wartości funkcji trygonometrycznych kątów ostrych do obliczania długości odcinków w wielokątach
Wskazówki metodyczne:
Analiza przykładu opisanego w prezentacji multimedialnej i wykonanie poleceń z nią związanych może stanowić prace domową dla uczniów.