Dla nauczyciela
Autor: Zespół Gromar.eu
Przedmiot: informatyka
Temat: Grafika 3D
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne uwzględniając wielkość i jakość obrazów.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) przy realizacji zespołowego projektu programistycznego posługuje się środowiskiem przeznaczonym do współpracy i realizacji projektów zespołowych, w tym środowiskiem w chmurze; współtworzy zasoby udostępniane na platformach do e‑nauczania.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapozna się z podstawami teorii modelowania 3D;
zanalizuje proces modelowania 3D;
pozna podstawy interfejsu programu Blender;
stworzy własny model 3D za pomocą brył podstawowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana na temat możliwości projektowania 3D i wykorzystania oprogramowania do projektowania 3D. Wybrani uczniowie referują materiał, z którym zapoznali się przed lekcją.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Wspólnie z nauczycielem omawiają proces tworzenia grafiki 3D (koncepcja, modelowanie, teksturowanie, renderowanie, postprodukcja).
Praca indywidualna. Uczniowie poznają interfejs programu Blender. Nauczyciel w razie konieczności wyjaśnia działanie określonych funkcji. Uczniowie zapoznają się z podstawowymi funkcjami (manipulowanie, usuwanie, bryły).
Praca z multimedium bazowym. Uczniowie oglądają przykład animacji 3D i omawiają jej elementy. Zastanawiają się, jakich funkcji trzeba użyć, żeby stworzyć podobną animację – wprowadzenie do projektu zespołowego.
Praca w parach – rozwiązywanie ćwiczeń 1‑5. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca z programem Blender. Uczniowie próbują odtworzyć modele pokazane w ćwiczeniach 6‑8.
Faza podsumowująca
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Materiały pomocnicze:
Instrukcja obsługi programu Blender.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe może być wykorzystane jako materiał inspirujący do przygotowania przez uczniów prezentacji dotyczacej możliwości programu Blender – projekt zespołowy.