Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje Unii Europejskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
9) przedstawia najważniejsze instytucje UE: Komisję, Parlament, Radę Europejską, Radę Unii Europejskiej i Trybunał Sprawiedliwości.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje najważniejsze instytucje Unii Europejskiej;
charakteryzuje kompetencje instytucji Unii Europejskiej;
ocenia znaczenie państw członkowskich w wyborze najważniejszych urzędników europejskich.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
lekcja odwrócona;
prezentacja multimedialna;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział na trzy grupy. Każdy zespół przygotowuje informacje na temat jednej z instytucji Unii Europejskiej: Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej. W tym celu wykorzystują treści sekcji „Przeczytaj” i prezentację multimedialną.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Mapa myśli – instytucje Unii Europejskiej. Uczniowie mogą zweryfikować utworzoną mapę z e‑materiałem.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach. Zespoły utworzone przed lekcją, wykorzystując zebrane w domu informacje, przygotowują trzy prezentacje multimedialne poświęcone trzem różnym instytucjom unijnym. W prezentacjach powinny się znaleźć informacje o sposobie powoływania, kompetencjach i składzie tych organów.
2. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują efekty pracy na forum klasy. Przedstawiciele grup tworzą wspólną prezentację.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja – ocena wpływu państw członkowskich na skład, kompetencje i działania instytucji Unii Europejskiej. Na zakończenie chętne/wybrane osoby tworzą na tablicy mapę myśli, w której starają się uwzględnić wszystkie prawa państw członkowskich.
2. Dyskusja na temat: „Czy instytucje Unii Europejskiej realizują wartości, które leżały u podstaw integracji?”. Wybrana/chętna osoba moderuje i podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rozporządzenia, dyrektywy i inne akty, europa.eu.
Traktaty UE, europa.eu.
Bielecki Tomasz, Traktat lizboński wchodzi dziś w życie, „Gazeta Wyborcza” 2009.
Unia Europejska zmienia system głosowania. (…), 01.04.2017 r., wprost.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako przyczynek do dyskusji lub element uczniowskiej prezentacji.