Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

9) przedstawia najważniejsze instytucje UE: Komisję, Parlament, Radę Europejską, Radę Unii Europejskiej i Trybunał Sprawiedliwości.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze instytucje Unii Europejskiej;

  • charakteryzuje kompetencje instytucji Unii Europejskiej;

  • ocenia znaczenie państw członkowskich w wyborze najważniejszych urzędników europejskich.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • lekcja odwrócona;

  • prezentacja multimedialna;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Podział na trzy grupy. Każdy zespół przygotowuje informacje na temat jednej z instytucji Unii Europejskiej: Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej. W tym celu wykorzystują treści sekcji „Przeczytaj” i prezentację multimedialną.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Mapa myśli – instytucje Unii Europejskiej. Uczniowie mogą zweryfikować utworzoną mapę z e‑materiałem.

Faza realizacyjna

1. Praca w grupach. Zespoły utworzone przed lekcją, wykorzystując zebrane w domu informacje, przygotowują trzy prezentacje multimedialne poświęcone trzem różnym instytucjom unijnym. W prezentacjach powinny się znaleźć informacje o sposobie powoływania, kompetencjach i składzie tych organów.

2. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują efekty pracy na forum klasy. Przedstawiciele grup tworzą wspólną prezentację.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja – ocena wpływu państw członkowskich na skład, kompetencje i działania instytucji Unii Europejskiej. Na zakończenie chętne/wybrane osoby tworzą na tablicy mapę myśli, w której starają się uwzględnić wszystkie prawa państw członkowskich.

2. Dyskusja na temat: „Czy instytucje Unii Europejskiej realizują wartości, które leżały u podstaw integracji?”. Wybrana/chętna osoba moderuje i podsumowuje dyskusję.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Rozporządzenia, dyrektywy i inne akty, europa.eu.

Traktaty UE, europa.eu.

Bielecki Tomasz, Traktat lizboński wchodzi dziś w życie, „Gazeta Wyborcza” 2009.

Unia Europejska zmienia system głosowania. (…), 01.04.2017 r., wprost.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako przyczynek do dyskusji lub element uczniowskiej prezentacji.