Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: „Wieczna wojna” w utworach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy Sonetu IV O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem Mikołaja Sępa Szarzyńskiego;
ustali, w jakim znaczeniu Mikołaj Sęp Szarzyński stosował wyrazy „pokój” i „dom”;
scharakteryzuje postawę podmiotu lirycznego Sonetu IV Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Wszyscy uczniowie powinni zapoznać się z blokiem tekstowym e‑materiału. Wybrany lub chętny uczeń na podstawie e‑materiału i innych źródeł opracowuje krótką prezentację na temat motywu miles christianus. Prezentacja może być ilustrowana obrazami z epoki przedstawiającymi realizację motywu.
Faza wprowadzająca:
Chętne osoby dokonują prezentacji pracy wykonanej w domu. Nauczyciel ocenia tę pracę oraz sposób prezentacji. Prosi także pozostałych uczniów o opinie.
Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się z sekcją „Przeczytaj” oraz audiobookiem
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania otwierające dyskusję wstępną: Czym jest „wieczna wojna” toczona przez człowieka z pokusami doczesnego świata?
Uczniowie w parach charakteryzują przeciwników człowieka przedstawionych przez Mikołaja Sępa Szarzyńskiego w Pieśni V: O Fridruszu, który pod Sokalem zabit od Tatarów Roku Pańskiego 1519 oraz w Pieśni V: Na kształt psalmu LXXDeus, in adiuntorium meum intende.
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każda z nich opracowuje ćwiczenia związane z innym wierszem zamieszczonym w bloku ćwiczeń. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach redagują tekst, w którym przedstawią obecność dwóch koncepcji motywu miles christianus w utworach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Czym jest motyw miles christianus?
- Jak realizowany jest motyw miles christianus w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego?
Praca domowa:
Napisz wypracowanie, w którym przedstawisz ideał rycerza chrześcijańskiego. W pracy odwołaj się do wybranych sonetów i pieśni Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Materiały pomocnicze:
Jan Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 2001.
Czesław Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.