Mikołaj Sęp Szarzyński Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego

EhejechejEhej, jak gwałtemgwałtemgwałtem obrotne obłokiobrotne obłokiobrotne obłoki
TytanTytanTytan prętki lotne czasy pędzą,
chciwa może odciąć rozkosz nędząchciwa może odciąć rozkosz nędząchciwa może odciąć rozkosz nędzą
Śmierć - tuż za nami spore czyni kroki.

A ja, co dalej, lepiej cień głęboki
Błędów mych widzę, które gęsto jędzą
Strwożone serce ustawiczną nędzągęsto jędzą […] nędząnędzą,
I z płaczem ganię młodości mej skoki.

O moc, o rozkosz, o skarby pilności,
Choćby nie darmo były, przedsie szkodzą,
Bo naszę chciwość od swej szczęśliwości

Własnej (co Bogiem zowiemy) odwodzą.
Niestałe dobra! O, stokroć szczęśliwy,
Który tych cieniów wczas zna kształt prawdziwy.

sonet1 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, [w:] Sonet I
O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego
, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 49.
echej
gwałtem
obrotne obłoki
Tytan
chciwa może odciąć rozkosz nędzą
gęsto jędzą […] nędzą
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.

Z wstydem poczęty człowiek, urodzony
z boleścią, krótko tu na świecie żywieżywieżywie,
i to odmiennieodmiennieodmiennie, nędznie, bojaźliwie,
ginie, od słońca jak cień opuszczony.

[...]

7 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc., [w:] Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 50.

Jop – Hiob, bohater księgi Starego Testamentu

Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc. – (łac.) Człowiek urodzony z niewiasty, żyjąc przez czas krótki... (Jb 14,1)

żywie
odmiennie
Mikołaj Sęp-Szarzyński Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem

Pokój - szczęśliwość, ale bojowanie
Byt nasz podniebnypodniebnypodniebny: on srogi ciemności
HetmanhetmanHetman i świata łakomełakomełakome marności
O nasze pilno czynią zepsowaniepilno czynią zepsowaniepilno czynią zepsowanie.

Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie,
Ten nasz dom - Ciało, dla zbiegłych lubościdla zbiegłych lubościdla zbiegłych lubości
Niebacznie zajżrzączajźrzączajżrząc duchowi zwierzchności,
Upaść na wieki żądać nie przestanie.

Cóż będę czynił w tak straszliwym boju,
Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobierozdwojony w sobierozdwojony w sobie?
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,

Zbawienia mego jest nadzieja w tobie.
Ty mnie przy sobie postaw, a przezpiecznieprzezpiecznieprzezpiecznie
Będę wojował i wygram stateczniestateczniestatecznie.

sonet4a Źródło: Mikołaj Sęp-Szarzyński, Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem, [w:] tegoż, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 51.
podniebny
hetman
łakome
pilno czynią zepsowanie
dla zbiegłych lubości
zajźrząc
rozdwojony w sobie
przezpiecznie
statecznie
1
Pokaż ćwiczenia:
RbxgVGhxoddEB11
Ćwiczenie 1
Zaznacz w poniższym tekście poprawnie użyte słowa. Motywem występującym w sonetach I i II jest motyw cienia/ bojowania. W obu przypadkach należy go odczytywać metaforycznie / dosłownie. W Sonecie I cień symbolizuje grzeszność / śmierć człowieka, natomiast w Sonecie II oznacza onprzemijanie / grzeszność.
ROayRo78We4Hm1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne odpowiedzi. W Sonecie I i/lub Sonecie II śmierć: Możliwe odpowiedzi: 1. jest nieuchronna, 2. wciąż podąża za człowiekiem, 3. kończy nędzne życie ludzkie, 4. jest początkiem wiecznego życia w niebie, 5. przedstawia się jako następstwo grzechu
R1GrjDwvX1YZ91
Ćwiczenie 3
Zaznacz ten fragment Sonetu IV, który można uznać za sentencję. Możliwe odpowiedzi: 1. Pokój, szczęśliwość, ale bojowanie / byt nasz podniebny, 2. Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie!, 3. Cóż będę czynił w tak straszliwym boju, / wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie?, 4. będę wojował i wygram statecznie!
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego wymieniając przeciwników człowieka, podmiot liryczny w Sonecie IV wymienił ich w następującej kolejności:

  • srogi ciemności hetman

  • świat

  • ciało

Odpowiedz na pytanie, czy według ciebie jest to kolejność przypadkowa?

R1UsjaOEu2h2B
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Opisując siebie, podmiot liryczny w Sonecie IV stwierdził, że jest: „wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie”. Wyjaśnij, co decydowało o takim uporządkowaniu określeń dotyczących podmiotu.

RjjeUgufvNtb6
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6

W literaturze dom jest zazwyczaj postrzegany pozytywnie, natomiast bezdomność ocenia się negatywnie. Sformułuj odpowiedź na pytanie, czy Mikołaj Sęp Szarzyński kontynuował tę tradycję? Odpowiedź uzasadnij.

R125VsZjehsCx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Porównaj te fragmenty Sonetu IV, w których jest mowa o „pokoju”, i napisz krótki tekst, w którym wyjaśnisz, co w danym kontekście oznacza to pojęcie.

RK1safrWfbcBy
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Podaj co najmniej trzy synonimy wyrazu „pokój” w znaczeniu, do którego odwołał się Mikołaj Sęp Szarzyński w Sonecie IV.

RnhO78LIoYLDy
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Scharakteryzuj postawę podmiotu lirycznego Sonetu IV. Opisz ją w tekście liczącym co najmniej 80 słów.

RuwBzYNes4xpx
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz wypracowanie, w którym przedstawisz ideał rycerza chrześcijańskiego. W pracy odwołaj się do wybranych sonetów i pieśni Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.