Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Autonomia galicyjska i łagodniejsza polityka w zaborze pruskim w II połowie XIX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje okoliczności, które przyczyniły się do przyznania Galicji autonomii;
wyjaśnia znaczenie takich pojęć jak: autonomia galicyjska, Sejm Krajowy Galicji, era Capriviego;
porównuje próby łagodzenia polityki zaborców wobec Polaków w zaborze austriackim i pruskim w drugiej połowie XIX w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Autonomia galicyjska i łagodniejsza polityka w zaborze pruskim”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć.
Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? W ten sposób uczniowie określają obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować i uzupełniać odpowiedzi, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili się na cztero- lub pięcioosobowe grupy, w których będą dalej pracowali. Następnie odtwarza uczniom pierwszy z filmów, prosząc, aby wynotowywali najważniejsze informacje. Po zakończeniu emisji wybrana osoba czyta polecenie 2: „Scharakteryzuj poglądy konserwatystów i demokratów odnośnie do relacji z monarchią habsburską”, a uczniowie opracowują odpowiedzi w parach. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie wspólnie na forum klasy weryfikują ich poprawność.
Ćwiczenia od 3 do 6 uczniowie wykonują we wcześniej utworzonych grupach. Analizują dane statystyczne i teksty źródłowe, a następnie wspólnie przygotowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do nich ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby je uzupełnia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Zapoznaj się z drugim filmem w sekcji „Film edukacyjny”, a następnie wykonaj polecenia 4 i 5 do niego dołączone.
Materiały pomocnicze:
P. Wandycz, Pod zaborami, Warszawa 1994.
H. Wereszycki, Historia polityczna Polski 1864–1918, wyd. 2 poprawione i rozszerzone, Paryż 1979.
C. Partacz, Od Badeniego do Potockiego. Stosunki polsko‑ukraińskie w Galicji w latach 1888–1908, Toruń 1997.
G. Chomicki, L. Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.