Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graniastosłup prawidłowy czworokątny – zadania z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
2. Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca,stożka i kuli, również z wykorzysaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wiedzę o graniastosłupie prawidłowym czworokątnym do rozwiązywania zadań z kontekstem realistycznym;
analizuje treść zadania z kontekstem realistycznym i buduje do niego matematyczny model.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie przed lekcją przypominają sobie wiadomości o graniastosłupie prawidłowym czworokątnym, definicję oraz wzór na objętość, pole powierzchni całkowitej i długość przekątnej prostopadłościanu. Zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Graniastosłup prawidłowy czworokątny – zadania z kontekstem realistycznym”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów problemów realistycznych, w rozwiązaniu których przydatne są wiadomości o objętości, polu powierzchni, długości odcinków w prostopadłościanie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 2–5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel pyta wybranych uczniów o odpowiedzi i rozwiązania, pozostali uczniowie dyskutują nad poprawnością przedstawionych rozwiązań. W razie potrzeby, korygują je.
Uczniowie oglądają film edukacyjny. Indywidualnie rozwiązują Polecenia 2–3 znajdujące się pod filmem, następnie zostają podzieleni na 4–osobowe grupy. W obrębie grupy sprawdzają wzajemnie rozwiązania i dyskutują nad wyborem ich zdaniem poprawnego sposobu. Jeden z uczniów przedstawia poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie pozostają w podziale na grupy. Rozwiązują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie przedstawiają rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel wyświetla na ekranie Ćwiczenie 1 z sekcji sprawdź się, a uczniowie wspólnym frontem rozwiązują je.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Zadania na projektowanie – prostopadłościanZadania na projektowanie – prostopadłościan
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zaplanować wspólne obejrzenie filmu z zakładki Film edukacyjny przez całą klasę oraz poprosić chętnych uczniów do rozwiązania poleceń pod filmem na tablicy. Może ocenić pracę tych uczniów.