Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Cechy promieniowania alfa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (βIndeks górny +, βIndeks górny –).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, czym jest promieniowanie alfa, z czego składa się cząstka alfa, jaka jest jej masa i ładunek,

  2. analizuje zachowanie cząstki alfa w polu elektrycznym i magnetycznym,

  3. tłumaczy, w jaki sposób cząstki alfa oddziałują z materią.

Strategie nauczania:

formative feedback

Metody nauczania:

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

tablica, komputer z rzutnikiem lub tablety

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest rozpad alfa, czyli przemiana jądrowa prowadząca do emisji cząstki alfa, czyli jądra helu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wprowadza podstawowe własności cząstek alfa: ich budowę, masę i ładunek oraz typowe energie kinetyczne.
Uczniowie zastanawiają się, jak cząstka alfa zachowuje się przechodząc przez pole elektryczne i magnetyczne oraz rozwiązują zadanie 7 z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel informuje uczniów o sposobie, w jaki cząstki alfa oddziałują z materią. Uczniowie zapoznają się z załączoną grafiką interaktywną przedstawiającą zasięgi cząstki alfa w różnych materiałach.

Faza podsumowująca:

Uczniowie proponują, w jaki sposób można osłaniać źródła promieniowania alfa, tak aby te nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia, zgodnie z zadaniem 5.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 6 i 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium można wykorzystać po lekcji w celu utrwalenia wiadomości.