| |
| |
| Cechy promieniowania alfa |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (βIndeks górny ++, βIndeks górny ––). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia, czym jest promieniowanie alfa, z czego składa się cząstka alfa, jaka jest jej masa i ładunek,
analizuje zachowanie cząstki alfa w polu elektrycznym i magnetycznym,
tłumaczy, w jaki sposób cząstki alfa oddziałują z materią.
|
| |
| |
| |
| tablica, komputer z rzutnikiem lub tablety |
| |
|
|
Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest rozpad alfa, czyli przemiana jądrowa prowadząca do emisji cząstki alfa, czyli jądra helu. |
|
Nauczyciel wprowadza podstawowe własności cząstek alfa: ich budowę, masę i ładunek oraz typowe energie kinetyczne. Uczniowie zastanawiają się, jak cząstka alfa zachowuje się przechodząc przez pole elektryczne i magnetyczne oraz rozwiązują zadanie 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel informuje uczniów o sposobie, w jaki cząstki alfa oddziałują z materią. Uczniowie zapoznają się z załączoną grafiką interaktywną przedstawiającą zasięgi cząstki alfa w różnych materiałach. |
|
Uczniowie proponują, w jaki sposób można osłaniać źródła promieniowania alfa, tak aby te nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia, zgodnie z zadaniem 5. Nauczyciel ocenia pracę uczniów dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. |
|
Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 6 i 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać po lekcji w celu utrwalenia wiadomości. |