Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Mała konstytucja z 1992 roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
14) przedstawia polskie tradycje demokratyczne na przykładzie podstawowych instytucji ustrojowych: artykułów henrykowskich i Konstytucji marcowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompeetncje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia najważniejsze zasady małej konstytucji z 1992 r.;
wyjaśnia prawny i polityczny kontekst jej uchwalenia;
bada znaczenie prawne dokumentu przyjętego w 1992 r.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Dwoje uczniów przedstawia przygotowane w domu krótkie prezentacje. Tematem pierwszej z nich jest „Transformacja ustrojowa Polski – od Okrągłego Stołu do noweli grudniowej”. Temat drugiej to: „Wojna na górze i jej następstwa 1990–1992”. Materiały mogą być przygotowane na podstawie podręczników z historii najnowszej (np. A. Dudek, Pierwsze lata Trzeciej Rzeczypospolitej, Kraków 2004) i innych dostępnych źródeł, w tym internetowych.
2. Nauczyciel podsumowuje wnioski pochodzące z każdej z nich i podkreśla zbieżność czasową procesu transformacji ustrojowej oraz poważnego konfliktu politycznego w Polsce.
3. Przedstawiony jest temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie – pod kierunkiem nauczyciela – starają się zdefiniować głównych aktorów wydarzeń z lat 1990–1992 (prezydent, główne siły polityczne), uwzględniając dynamikę zmian politycznych.
2. Nauczyciel umieszcza konflikty polityczne z tamtego okresu w kontekście ładu konstytucyjnego ówczesnej Polski (znowelizowana konstytucja z 1952 r.) i przedstawia problemy, jakie z tego kontekstu wynikały (nieprecyzyjność zapisów, podatność na kryzysy konstytucyjne). Ukazuje Małą konstytucję jako próbę usprawnienia państwa w powyższych okolicznościach.
3. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy w celu pracy z tekstem Małej konstytucji. Jedna przygotowuje listę najważniejszych zasad funkcjonowania władzy ustawodawczej, druga – postępuje analogicznie z władzą wykonawczą. Następnie przedstawiciele każdej z grup przedstawiają na forum klasy swoje wnioski. Nauczyciel zwraca uwagę na ich poprawność.
4. Uczniowie zapoznają się ze schematem interaktywnym i wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenie.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel pyta uczniów, które zmiany wprowadzone przez Małą konstytucję utrzymały się w aktualnym stanie prawnym. Odbywa się krótka burza mózgów, zakończona próbą określenia znaczenia Małej konstytucji dla systemu politycznego Polski.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–8.
Materiał pomocniczy:
Roman Graczyk, Tworzenie konstytucji w Polsce w latach 1989–1997, wyborcza.pl.
Ryszard Chruściak, Spór o konstytucyjne kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, biblioteka.oapuw.pl.
Ustawa Konstytucyjna z dnia 17 października 1992 r., prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie do własnej prezentacji multimedialnej lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.