Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

II prawo Kirchhoffa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
12) analizuje dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie z uwzględnieniem źródeł i odbiorników energii (II prawo Kirchhoffa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. sformułuje II prawo Kirchhoffa;

  2. uzasadni, że jest ono konsekwencją zasady zachowania energii;

  3. przeanalizuje rozkład potencjałów i napięć w przykładowym obwodzie elektrycznym;

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania

oceniania kształtującego

Metody nauczania

wykład problemowy, poszukująca (rozwiązywanie zadań)

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

animacja, zestaw zadań (z tego e‑materiału)

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Poznajemy II prawo Kirchhoffa”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji oraz podanie NaCoBeZU (Na Co Będziemy Zwracać Uwagę).
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy – elektrostatyka: ruch ładunków pod wpływem pola, związki pomiędzy napięciem, potencjałem i energią.

Faza realizacyjna:

Wykład problemowy wg części „Warto przeczytać” z udziałem uczniów, przeprowadzony przez parę uczniów przygotowaną do tego wcześniej przez nauczyciela.
Wykład zawiera fragment indywidualnej pracy uczniów, podczas której analizują oni animację obwodu elektrycznego, dołączoną do e‑materiału.
Podsumowanie wykładu przez uczniów poprzez dokończenie zdania „Z wykładu zrozumiałem/-am …………”.
Rozwiązywanie zadań przez uczniów w parach, w kolejności od 2 do 7. Po każdym zadaniu uczniowie przekazują sobie nawzajem jednozdaniową pozytywną informację zwrotną na temat wkładu w rozwiązanie zadania.
Podczas rozwiązywania zadań uczniowie korzystają z informacji zwrotnych umieszczonych przy każdym z nich. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia je o informacje kierowane indywidualnie do poszczególnych uczniów.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji poprzez dokończenie zdania „Dziś nauczyłem/-am się ……….”.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 1 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może zostać wykorzystana także jako wsparcie w nauczaniu elektrostatyki i wstępnych tematów z zakresu prądu elektrycznego. Świetnie nadaje się jako praca domowa, do samodzielnego przeanalizowania przez uczniów.