Autor: Jolanta Podziemska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres funkcji kwadratowej y=ax2

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres  podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sporządza wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci jednomianu stopnia drugiego

  • rozpoznaje i odczytuje własności funkcji kwadratowej z wykresu,

  • wykorzystuje poznaną wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • praca z tekstem

  • dyskusja dydaktyczna,

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna,

  • komputer z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Przedstawienie tematu lekcji.

  • Wyznaczenie celów i kryteriów sukcesu.

  • Dyskusja dotycząca aktualnego stanu wiedzy uczniów w zakresie poruszanej tematyki.

Faza realizacyjna:

  • Zapoznanie uczniów z informacjami z sekcji „Przeczytaj” - uczniowie analizują przedstawione przykłady i notują pytania.  Burza mózgów - jak najszybciej wykonać wykres  jednomianu kwadratowego.

  • Wykorzystanie apletu do zilustrowania innych wykresów oraz do odczytania własności funkcji z uwzględnieniem wniosków dotyczących współczynnika a

  • Samodzielne wykonanie ćwiczeń nr 2,4,5 z sekcji „Sprawdź się” przez uczniów.

  • Ćwiczenia 1,2,6,7,8 z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują w parach. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  • Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań i omówienie ich wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów powstałych podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  • Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Wykres funkcji kwadratowej y=ax2).

Materiały pomocnicze:

Wykres funkcji kwadratowejDPHMxXnyWWykres funkcji kwadratowej

Wskazówki metodyczne:

Materiał w sekcji „Aplet” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w zakresie wykorzystania wzoru funkcji kwadratowej y=ax2.

„Aplet” można wykorzystać w realizacji tematu „Wykres funkcji i wykresy wybranych funkcji”.