Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Podziemska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji kwadratowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sporządza wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci jednomianu stopnia drugiego
rozpoznaje i odczytuje własności funkcji kwadratowej z wykresu,
wykorzystuje poznaną wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
dyskusja dydaktyczna,
burza mózgów
Formy pracy:
praca w parach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna,
komputer z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu lekcji.
Wyznaczenie celów i kryteriów sukcesu.
Dyskusja dotycząca aktualnego stanu wiedzy uczniów w zakresie poruszanej tematyki.
Faza realizacyjna:
Zapoznanie uczniów z informacjami z sekcji „Przeczytaj” - uczniowie analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Burza mózgów - jak najszybciej wykonać wykres jednomianu kwadratowego.
Wykorzystanie apletu do zilustrowania innych wykresów oraz do odczytania własności funkcji z uwzględnieniem wniosków dotyczących współczynnika
Samodzielne wykonanie ćwiczeń nr 2,4,5 z sekcji „Sprawdź się” przez uczniów.
Ćwiczenia 1,2,6,7,8 z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują w parach. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań i omówienie ich wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów powstałych podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Wykres funkcji kwadratowej „).
Materiały pomocnicze:
Wykres funkcji kwadratowejWykres funkcji kwadratowej
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Aplet” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w zakresie wykorzystania wzoru funkcji kwadratowej .
„Aplet” można wykorzystać w realizacji tematu „Wykres funkcji i wykresy wybranych funkcji”.