Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele polityki wobec imigrantów – asymilacja, wielokulturowość, wykluczenie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego

Uczeń:

8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/ asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy;

10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu i kierunku wpływa na te zjawiska.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: imigracja, reemigracja, asymilacja, wielokulturowość;

  • analizuje różne podejścia do polityki wobec imigrantów;

  • ocenia skutki różnych podejść do polityki wobec imigrantów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja;

  • elementy wywiadu.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie, metodą burzy mózgów, na tablicy wypisują problemy, z którymi borykają się imigranci. Następnie analizują je w trakcie rozmowy. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują do niego ćwiczenia.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”, które pogłębiają ich wiedzę.

3. Następnie uczniowie dzielą się na pary. W parach jedna osoba wciela się w imigranta w wybranym kraju, a druga przeprowadza z nią krótki wywiad. W czasie wywiadu imigrant wypowiada się na temat polityki prowadzonej przez dane państwo wobec imigrantów.

4. Uczniowie przeprowadzają debatę na temat różnych polityk wobec imigrantów. Oceniają skutki ich wprowadzania, podając konkrety. Biorą też pod uwagę sytuację i problemy, jakie napotykają imigranci. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Najlepszym podejściem wobec imigrantów jest… , ponieważ…”.

2. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Aneta Dąbrowska‑Korzus (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie na podstawie multimedium mogą stworzyć mapę myśli.