Dla nauczyciela
Autor: Miłosz Biedrzycki
Przedmiot: Język polski
Temat: Jeśli zapomnę o nich, Ty, Boże na niebie, Zapomnij o mnie
. Okoliczności powstania III części Dziadów Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna okoliczności powstania III części Dziadów Adama Mickiewicza;
odczyta utwór Adama Mickiewicza w kontekście historycznym i biograficznym;
scharakteryzuje obraz cierpienia młodzieży polskiej ukazany w III części Dziadów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z materiałem multimedialnym – linią chronologiczną. W ramach samodzielnej pracy uzupełniają wiadomości o tle historycznym wydarzeń związanych z powstaniem III części Dziadów, jako przygotowanie do wykonania polecenia z sekcji „Linia chronologiczna”. Następnie zapoznają się z informacjami z sekcji „Przeczytaj” dotyczącymi tajnych stowarzyszeń młodzieży wileńskiej – filomatów i filaretów.
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat problemów związanych z nauką szkolną i studiowaniem w warunkach opresyjnej władzy. Może zostać poruszone np. zagadnienie potencjalnego konfliktu między potrzebą zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych a działalnością patriotyczną i antysystemową. Nauczyciel zachęca uczniów do formułowania refleksji na podstawie wiadomości z literatury, kultury popularnej, a być może również przekazów rodzinnych (np. konspiracyjny NZS i inne nielegalne organizacje młodzieżowe w latach 80. XX w.).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiały i wprowadza w temat lekcji, zwracając uwagę na znaczenie dwóch planów czasowych: historycznego tła dramatu i zaangażowania Mickiewicza w przedstawione w nim wydarzenia oraz przywołania przez niego tych wydarzeń dekadę później, w momencie pisania dzieła. Nauczyciel krótko nakreśla okoliczności biograficzne momentu powstania III części Dziadów (dyskomfort autora z powodu niewzięcia udziału w powstaniu listopadowym) i wskazuje na ekspiacyjną funkcję dramatu w twórczości Mickiewicza.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z pozostałą treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (4–5 grup); uczniowie w zespołach wykonują polecenie 1 z sekcji „Linia chronologiczna”. Wybrane osoby z każdej grupy referują wyniki pracy, pozostali uczniowie i nauczyciel komentują.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrana para przedstawia rozwiązanie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 3 i 6 z sekcji „Sprawdź się” i porównują odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Czytanie dramatyczne: wybrani uczniowie odczytują fragmenty III części Dziadów oraz pracy historycznej Joachima Lelewela, stanowiące tekst źródłowy do ćwiczeń 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”, z podziałem na role: Tomasza, Żegoty i Joachima Lelewela. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, że postacie dramatu mają konkretne pierwowzory historyczne, w tym przypadku: Tomasza Zana i Ignacego Domeykę, nawiązując do zestawu slajdów, z którymi uczniowie zapoznali się w sekcji „Przeczytaj”. Byłoby pożądane, żeby nauczyciel poszerzył informacje dotyczące tych dwóch postaci, w szczególności – wskazując na ich dokonania w dziedzinie nauk przyrodniczych i wkładu w eksplorację azjatyckiej części imperium rosyjskiego (Zan) i Ameryki Południowej (Domeyko); może to być punkt wyjścia do refleksji nad rozbieżnością między bogatymi życiorysami realnych osób a sprowadzaniem ich do roli emblematów martyrologii narodowej pod wpływem dramatu Mickiewicza.
Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się” w formie burzy mózgów. Nauczyciel moderuje, wybrani uczniowie zapisują wnioski, stanowiące odpowiedzi do ćwiczeń.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, z których jedna wykonuje ćwiczenie 7, a druga – ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane osoby z każdej z grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel ponownie kieruje uwagę uczniów na okoliczności powstania utworu – dyskomfort Adama Mickiewicza wywołany niewzięciem udziału w powstaniu listopadowym, ostentacyjny biografizm dramatu jako rodzaj usprawiedliwienia się i wskazania na inne zasługi autora. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat kompensacyjnych i ekspiacyjnych motywów działań ludzi w następstwie wyborów, ocenianych później przez nich samych negatywnie – jako przygotowanie do pracy domowej. Przykładowe tematy, które można by poruszyć: fabuła powieści Lord Jim Josepha Conrada (jeżeli niektórzy z uczniów znają tę książkę), odmienne postawy Czesława Miłosza i poetów z kręgu „Sztuki i Narodu” w czasie II wojny światowej, zagadnienie „bojowników ostatniej godziny” (np. osoby słabo zaangażowane w działania konspiracyjne w czasie stanu wojennego, nadrabiające to ostentacyjnym antykomunizmem po zmianie ustroju w Polsce) itp., w zależności od doświadczeń uczniów i wyczucia nauczyciela.
Praca domowa:
„Zaniechanie i zadośćuczynienie”. Na podstawie któregoś ze znanych ci tekstów kultury bądź doświadczeń z własnego otoczenia omów zagadnienie niesprostania sytuacji w chwili próby i wpływ takiego zdarzenia, pozytywny bądź negatywny, na dalsze działania człowieka.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Alina Witkowska, Ryszard Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny do podsumowania lekcji.