Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie szczególnych rozwiązań równania wielomianowego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które się dają doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odgaduje całkowite pierwiastki równania wielomianowego
oblicza rozwiązania równania trzeciego stopnia korzystając ze wzorów Viete’a
wyznacza wartości parametrów w równaniu trzeciego stopnia, korzystając ze wzorów Viete’a
tworzy algorytmy rozwiązywania równań różnych typów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie przypominają definicję równania wielomianowego i rozwiązania równania.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie przykładów z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują wyniki. Tworzą wspólny plakat ilustrujący sposoby rozwiązania zadań.
Uczniowie oglądają infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobów wyznaczania szczególnych rozwiązań równania wielomianowego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie, którym nie udało się rozwiązać zadań interaktywnych rozwiązują zadania w domu.
Materiały pomocnicze:
Równania stopnia trzeciego w postaci iloczynuRównania stopnia trzeciego w postaci iloczynu
Pierwiastki równańPierwiastki równań
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą analizować infografike w parach, na zajęciach wprowadzających pojęcie równania wielomianowego.