Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Archaiczne formy w przysłowiach

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
5) zna, rozumie i funkcjonalnie wykorzystuje biblizmy, mitologizmy, sentencje, przysłowia i aforyzmy obecne w polskim dziedzictwie kulturowym;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) określa właściwości języka jako nośnika i przekaźnika treści kulturowych;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) określa rolę języka w budowaniu obrazu świata.
Teksty polecane do samokształcenia
1) Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. Jerzy Bralczyk;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określa warunki, które muszą być spełnione, żeby uznać dane wypowiedzienie za przysłowie;

  • wymienia przykłady archaizmów;

  • wyjaśnia znaczenie wybranych archaizmów;

  • tworzy schemat zawierający informacje na temat archaicznych form w przysłowiach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • schemat.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Archaiczne formy w przysłowiach”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z wykładem prof. Andrzeja Markowskiego na temat przestarzałych form w przysłowiach. Poleca także wykonanie zadania 1 towarzyszącego filmowi (określa warunki, które muszą być spełnione, żeby uznać dane wypowiedzienie za przysłowie).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, czym jest archaizm, czy uczniowie pamiętają jego definicję. Prosi również o podanie przykładów archaizmów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Po lekturze odpowiadają na poniższe pytania.
    - Czym jest przysłowie?
    - Jakie znasz typy archaizmów?
    - Jakie przykłady poszczególnych typów archaizmów możesz wskazać?

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 2 z sekcji „Film” i prosi uczniów, by wykonali je w parach. Uczestnicy zajęć słuchają wykładu prof. Markowskiego na temat przestarzałych form w przysłowiach. Wybierają przykład przysłowia z archaizmem i wyjaśniają jego znaczenie oraz opisują przestarzałą formę językową. Na zakończenie pracy z tą sekcją następuje wspólne omówienie obu poleceń ze wskazaniem mocnych i słabych stron propozycji odpowiedzi.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw słów. Zadaniem grup jest wskazanie wśród podanych wyrazów tych, które są archaizmami.
    Przykłady zestawów wyrazów do wykorzystania w pracy zespołów:
    A: kmieć, omasta, ajuści, nostryfikacja, azali, żem;
    B: smrek, azali, świekra, desygnować, zyszczy, kajet;
    C: inkaust, azali, surdut, tynf, powała, prażucha;
    D: absolutorium, mospan, sumnienie, inszy, żętyca, prolongata.

  4. Uczniowie, w parach, wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia. Warto wykonać wszystkie zadania z sekcji „Sprawdź się”, jeśli starczy czasu. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o stworzenie schematu wraz z przykładami jako podsumowanie omawianych zagadnień. Wybrani lub chętni uczniowie wypisują swoje propozycje na tablicy. W ramach podsumowania wszyscy uczestnicy lekcji biorą udział w omówieniu zgromadzonych zapisów.

Praca domowa:

  1. Podsumowaniem pracy na lekcji będzie napisanie eseju: Echa dawnej Polski w przysłowiach. Nauczyciel zadając tę pracę, powinien przypomnieć cechy eseju jako formy literackiej.

Materiały pomocnicze

  • Maria Borejszo, O archaizmach leksykalnych i semantycznych w stałych związkach wyrazowych współczesnej polszczyzny (na materiale Słownika języka polskiego pod redakcją Mieczysława Szymczaka), :Poradnik Językowy” 6/1985, s. 341–349.

  • Marian Kucała, Fora ze dwora. Archaizmy fleksyjne w rymach, w: „Studia Linguistica” I, 2002, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis”, folia 6, s. 181–191.

  • Agnieszka Piela, Pozorna tożsamość. Polskie tradycjonalizmy z semantycznym archaizmem, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.

  • Elżbieta Sobol, Jerzy Bralczyk, Słownik frazeologiczny PWN z Bralczykiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne

  • Materiał z sekcji multimedialnej może stanowić podsumowanie zajęć.