Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wysokości w trójkącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje podstawowe konstrukcje geometryczne
zna i stosuje pojęcie wysokości trójkąta
zna i stosuje nierówność trójkąta
konstruuje i sprawdza istnienie trójkąta, dla którego dane trzy odcinki są wysokościami
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o przypomnienie zagadnienia trójkąta o danych trzech bokach i nierówności trójkąta, jako warunku koniecznego wykonalności takiej konstrukcji. Następnie prosi o przypomnienie wzoru Herona.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia wysokości w trójkącie. Pokazuje różne możliwości zdefiniowania tego pojęcia i proponuje zapisanie jednej definicji. Uczniowie wyznaczają spodki wysokości w różnych trójkątach i ustalają kryteria ich położenia w zależności od rodzaju trójkąta. Następnie poleca uruchomić dołączony Aplet Geogebry i wykonać zamieszczone w nim polecenia.
Nauczyciel zapisuje wzór Herona i prosi o wyprowadzenie jego odpowiednika dla wysokości trójkąta. Następnie uczniowie stosują wyprowadzony wzór do rozwiązania problemu opisanego w Przykładzie 1.
Nauczyciel prosi o zapisanie nierówności trójkąta, a następnie o wyprowadzenie jego odpowiednika dla wysokości trójkąta. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują w parach postawiony problem istnienia trójkąta, a następnie omawiają wspólnie efekty pracy i rozwiązują zagadnienie opisane w Przykładzie 2.
Nauczyciel prezentuje zagadnienie konstrukcji trójkąta o danych wysokościach. Wcześniej nauczyciel dobiera odpowiednio długości odcinków tak, by konstrukcja była możliwa. Wybrani uczniowie wykonują konstrukcję na tablicy lub przy użyciu aplikacji komputerowej.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Zachęca uczniów do rozwiązania zadania 6. metodą wykorzystania wzoru Herona dla wysokości.
Materiały pomocnicze:
Wysokość trójkątaWysokość trójkąta
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można go również wykorzystać przy realizacji tematu o ortocentrum trójkąta.