Dla nauczyciela
Autor: Hanna Mąka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Szkicowanie wykresów funkcji o zadanych własnościach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum., zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach),
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa w układzie współrzędnych „obszar”, w którym położony jest wykres funkcji,
zaznacza punkty charakterystyczne wykresu funkcji,
szkicuje wykres spełniający podane własności,
określa własności funkcji na podstawie wykresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
dyskusja kierowana,
technika świateł drogowych,
technika „kieszeń i szuflada”
Formy pracy:
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i słuchawkami/ tablety/smartfony z dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
kolorowe kartki lub metodniki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z materiałami do lekcji: „Wprowadzenie”, „Przeczytaj” oraz „Infografika”, wykonują zadania tam zaproponowane.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Szkicowanie wykresów funkcji o zadanych własnościach”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów, aby rozmawiając w parach przypomnieli sobie kolejne kroki prowadzące do narysowania wykresu funkcji o zadanych własnościach.
Nauczyciel wspólnie z uczniami weryfikuje kolejne kroki na drodze do poprawnego narysowania wykresu funkcji o zadanych własnościach. Nauczyciel, losując uczniów do odpowiedzi, prosi o podanie tych kroków, zadaje pytania typu: na co zwrócić uwagę? Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu lub sam je przedstawia (formułuje je w „języku uczniów” na podstawie celów operacyjnych).
Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów dotyczące rozwiązania zadań z poleceń zamieszczonych pod infografiką.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom dobór w pary lub małe grupy oraz pracę nad ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się”. Omawia krótko typy poleceń w ćwiczeniach 1‑7, zwraca szczególną uwagę na ćwiczenie 8 i przypomina zasady informacji zwrotnej (oceny koleżeńskiej).
Uczniowie w parach (lub małych 3‑4 osobowych grupach) pracują nad kolejnymi ćwiczeniami w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel monitoruje poprawność wykonanych zadań, wyjaśnia wątpliwości, omawia je wraz z uczniami. W razie potrzeby przerywa pracę grup i na forum klasy wyjaśnia wątpliwości. Nauczyciel wykorzystuje światła drogowe („Metodniki”) do monitorowania pracy w grupach: zielone – skończyliśmy, żółte – pracujemy, czerwone – potrzebujemy pomocy.
Grupie, która skończy wcześniej pracę, nauczyciel poleca zaplanować zadanie na wzór ćwiczenia 8 i przygotować propozycję rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu. Rozdaje uczniom po dwie samoprzylepne kartki w dwóch kolorach. Na jednej (w ustalonym kolorze) prosi o zapisanie tych umiejętności rozwijanych na lekcji, które były trudne, a na drugiej karteczce tych, z którymi uczniowie nie mieli problemu – okazały się łatwe.
Na tablicy nauczyciel rysuje kieszeń i szufladę (lub przygotowuje rysunki wcześniej na papierze flipczartowym). Następnie informuje uczniów, że wychodząc z sali do „szuflady” wkładają karteczkę z umiejętnościami, które sprawiły im trudność, zaś do kieszeni – te, które były łatwe. Jest to materiał do ewaluacji lekcji dla nauczyciela.
Zadanie pracy domowej.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują własne zadanie na wzór ćwiczenia 8 i przygotowują propozycję jego rozwiązania.
Materiały pomocnicze:
Funkcja i jej własności. Część IFunkcja i jej własności. Część I
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel na tej lekcji, wykorzystując zaproponowane materiały, może zastosować inną strategię, w której infografikę wykorzysta w fazie realizacyjnej lub jako pracę domową, która będzie utrwaleniem i podsumowaniem nabytych na lekcji umiejętności.
Infografikę można również zastosować jako uzupełnienie lekcji „Wykres funkcji i wykresy wybranych funkcji”.