Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Postawy wobec życia w pieśniach Horacego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele lekcji. Uczeń:
analizuje wybrane Pieśni Horacego, zwracając uwagę na wyrażoną w nich postawę wobec życia,
określa, jaki wpływ na światopogląd Horacego miała grecka filozofia życia,
ocenia aktualność wzorców szczęśliwego życia zawartych w Pieśniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Recytacja. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania utworu w e‑materiale: Carmina I: Pieśń 9, Pieśń 11 Horacego z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: jakie poglądy na temat sensu ludzkiego życia prezentowali starożytni filozofowie: epikurejczycy i stoicy? Czy coś ich łączyło?
Uczniowie odpowiadają, wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę.
Nauczyciel informuje, że celem pracy uczniów będzie analiza dwóch pieśni Horacego z księgi Carmina I: Pieśni 9 i Pieśni 11. Podaje temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Prowadzący prosi, by wybrane osoby odczytały pieśni Horacego zacytowane w e‑materiale. Następnie pyta uczniów o ich pierwsze wrażenia, ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe fragmenty utworów.
Uczniowie dzielą się na 4‑sobowe zespoły, w których przystępują do pracy z multimedium: analizują mapy myśli dotyczące pieśni Horacego. Wykonują wszystkie polecenia i ćwiczenia zawarte w tej sekcji. Później liderzy zespołów przedstawiają propozycje odpowiedzi, pozostali uczniowie i nauczyciel mogą je uzupełnić w razie potrzeby.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem pracy uczniów jest rozegranie gry edukacyjnej. Prowadzący odczytuje kolejne pytania, a uczniowie zgłaszają chęć odpowiedzi. Nauczyciel może ocenić pracę szczególnie aktywnych osób.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Przygotuj prezentację multimedialną na temat: Wskazówki Horacego dla człowieka współczesnego, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Horacy, Dzieła wszystkie, przeł. i opr. A. Lam, Warszawa 1996.
Ernst Robert Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.