Gra edukacyjna
Polecenie 1
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz pieśni Horacego (Carmina I, Pieśń 9 i Carmina I, Pieśń 11).
Przed tobą 12 pytań o rosnącym poziomie trudności. Na każdą odpowiedź masz 30 sekund. Podczas gry trzy razy możesz skorzystać z kół ratunkowych: dodatkowego czasu, zawężenia wyboru odpowiedzi do dwóch oraz dodatkowej szansy. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa.
Przed tobą 12 pytań o rosnącym poziomie trudności. Podczas gry trzy razy możesz skorzystać z kół ratunkowych: dodatkowego czasu, zawężenia wyboru odpowiedzi do dwóch oraz dodatkowej szansy. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa.
Test
Zagraj i sprawdź sprawdź, czy dobrze intepretujesz pieśni Horacego
Liczba pytań:
4
Limit czasu:
5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Zagraj i sprawdź sprawdź, czy dobrze intepretujesz pieśni Horacego
Pytanie:
1/4
Pozostało czasu:
0:00
Twój ostatni wynik:
-
Rozpoznaj znaczenie motywów zawartych w Pieśni 9 Horacego. Do wskazanych elementów wykorzystanych w wierszu przyporządkuj omówienia zawierające ich wyjaśnienie. gór Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi Sorakte Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi wino Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi ogień Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi jesion Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi cyprys Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi
Rozpoznaj znaczenie motywów zawartych w Pieśni 9 Horacego. Do wskazanych elementów wykorzystanych w wierszu przyporządkuj omówienia zawierające ich wyjaśnienie. gór Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi Sorakte Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi wino Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi ogień Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi jesion Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd Apollinowi cyprys Możliwe odpowiedzi: 1. eliksir życia oraz napój nieśmiertelności, 2. znak siły i trwałości, 3. święte miejsce, w którym ziemia łączy się z niebem, 4. symbol śmierci, nieśmiertelności, 5. jeden z żywiołów przyrody, źródło bytu, 6. góra, na której oddawano hołd ApollinowiRozpoznaj znaczenie motywów zawartych w Pieśni 11 Horacego. Do wskazanych elementów wykorzystanych w wierszu przyporządkuj omówienia zawierające ich wyjaśnienie. skała Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia fale morza Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia wróżby babilońskie Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia Jowisz Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia
Rozpoznaj znaczenie motywów zawartych w Pieśni 11 Horacego. Do wskazanych elementów wykorzystanych w wierszu przyporządkuj omówienia zawierające ich wyjaśnienie. skała Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia fale morza Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia wróżby babilońskie Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życia Jowisz Możliwe odpowiedzi: 1. przepowiadanie przyszłości na podstawie snów, przedmiotów i zjawisk na niebie, 2. symbol zmienności, ruchliwości niedających się opanować sił, pogrążającej otchłani, 3. bóg nieba i zjawisk przyrodniczych: deszczu i burzy, 4. symbol trwałości i niezmienności, synonim niewzruszonej postawy człowieka wobec przeciwności życiaRozpoznaj właściwości postawy wobec życia w obu utworach Horacego. Do cytatów z wierszy dołącz ich omówienia. Zaznacz wszystkie poprawne sformułowania. „Nie skąp ognisku drew,/Sobie nie żałuj wina” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Jutra nie czekaj. Z dnia korzystaj” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Troskę o jutro rzuć!/Każdy dzień ze spokojem/Przyjmij za losu dar” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Baw się (…) wiedź korowody,/Zanim ci przykry szron/Włosy przysypie, młody!” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Nie pytaj, po cóż wiedzieć, jaki mnie, jaki tobie/kres od bogów pisany” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Bądź mądra, wino cedź, nadzieję, póki nie pryska, powściągaj” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Reszta – to bogów rzecz./Ufaj im. Bo, gdy oni/Wichry przepędzą precz” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu
Rozpoznaj właściwości postawy wobec życia w obu utworach Horacego. Do cytatów z wierszy dołącz ich omówienia. Zaznacz wszystkie poprawne sformułowania. „Nie skąp ognisku drew,/Sobie nie żałuj wina” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Jutra nie czekaj. Z dnia korzystaj” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Troskę o jutro rzuć!/Każdy dzień ze spokojem/Przyjmij za losu dar” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Baw się (…) wiedź korowody,/Zanim ci przykry szron/Włosy przysypie, młody!” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Nie pytaj, po cóż wiedzieć, jaki mnie, jaki tobie/kres od bogów pisany” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Bądź mądra, wino cedź, nadzieję, póki nie pryska, powściągaj” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celu „Reszta – to bogów rzecz./Ufaj im. Bo, gdy oni/Wichry przepędzą precz” Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętne przeżywanie radości życia, 2. człowiek powinien wykorzystać „każdy dzień” dany przez bogów, 3. zajmowanie się codziennością i nieuleganie ułudzie marzeń, 4. życie zgodnie z prawami świata, którego człowiek jest częścią, 5. człowiek nie powinien dociekać tego, co szykują bogowie, którzy kierują losem świata, 6. korzystanie z życia, póki jest na to czas, 7. umiejętne zaakceptowanie przeznaczenia życia i jego celuW obu utworach Horacego Carmina I Pieśni 9 i Carmina I Pieśni 11 podmiot liryczny został wykreowany jako osoba… Możliwe odpowiedzi: 1. obca bohaterowi lirycznemu i towarzysząca mu., 2. obserwująca z bohaterem Soraktu szczyt., 3. doświadczająca z bohaterem wspólnoty losu., 4. formułująca rady i wskazówki do postępowania bohatera., 5. mądra, doświadczona, znająca filozofię., 6. wyobcowana ze świata i nierozumiejąca go.