Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki lokalizacji jednostek osadniczych – gdzie powstanie miasto?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa:
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
12) charakteryzuje zróżnicowanie poziomu rozwoju sieci osadniczej na świecie, wiążąc go ze środowiskiem przyrodniczym i kulturowym oraz etapem rozwoju gospodarczego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje znaczenie czynników przyrodniczych dla osadnictwa,
wyjaśnia, jaki wpływ na lokalizację osad miały czynniki społeczno‑gospodarcze i polityczne,
ocenia rolę czynników lokalizacji osadnictwa w przeszłości i współcześnie.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (analiza grafiki interaktywnej, schematu i tekstu e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, sześć karteczek do losowania dla grup (po dwie kartki z napisem „czynniki przyrodnicze”; „społeczno‑gospodarcze”; „historyczne i polityczne”), arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978.
Kiełczewska‑Zaleska M., Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa 1977.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o określenie czynników, które mogły wpłynąć na położenie miejscowości, w której jest zlokalizowana szkoła.
Uczniowie zapisują czynniki na tablicy – inicjowana jest krótka dyskusja i ocena, które z tych czynników mogły być najważniejsze.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nawiązując do fazy wprowadzającej, nauczyciel przedstawia schemat zawarty w tekście e‑materiału, dotyczący czynników lokalizacji jednostek osadniczych.
Uczniowie dopisują czynniki, których nie wymienili przy lokalizacji swojej miejscowości.
Uczniowie dzielą się na sześć grup – każda losuje grupę czynników wpływających na lokalizację jednostek osadniczych (po dwie grupy do czynników przyrodniczych, społeczno‑gospodarczych, historycznych i politycznych).
Uczniowie, wykorzystując e‑materiał, tworzą mapy myśli przedstawiające znaczenie wylosowanych czynników dla lokalizacji jednostek osadniczych (dawniej i obecnie).
Po zakończeniu pracy dwie grupy, które miały tę samą grupę czynników, przyczepiają swoje mapy myśli do tablicy i omawiają je (wzajemnie się uzupełniając).
Po przedstawieniu wszystkich czynników uczniowie dyskutują, oceniając wpływ czynników lokalizacji na powstawanie jednostek osadniczych: w przeszłości i współcześnie.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w tych samych grupach zapoznali się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale.
Uczniowie wspólnie przygotowują odpowiedź do polecenia zawartego w tej części e‑materiału („Oceń położenie jednostek osadniczych względem ukształtowania terenu oraz sieci hydrologicznej. Określ korzyści i zagrożenia wynikające z poszczególnych lokalizacji, uwzględnij elementy przyrodnicze oraz społeczno‑gospodarcze”).
Uczniowie przedstawiają odpowiedzi; na forum klasy toczy się dyskusja dotycząca korzyści i zagrożeń wynikających z poszczególnych lokalizacji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (przy wolniejszym tempie pracy uczniów wybrane ćwiczenia można zadać jako pracę domową).
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: oceniają, co było dla nich podczas lekcji trudne, ciekawe, gdzie mogą zastosować zdobytą na lekcji wiedzę.
Praca domowa
Gdybyś współcześnie decydował(a) o lokalizacji nowego miasta w Polsce, podaj, które czynniki lokalizacji wziąłbyś/wzięłabyś pod uwagę. Wyjaśnij, dlaczego właśnie te.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej przyczyn rozmieszczenia ludności na kuli ziemskiej (zakres podstawowy: VIII. 1). Grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu.