Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Automatyzacja pracy w arkuszu kalkulacyjnym – formularze
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Nauczysz się, jak zbudować formularz przy użyciu języka VBA w Microsoft Excel lub LibreOffice Basic z wykorzystaniem dostępnych kontrolek.
Przeanalizujesz działanie prostych kodów napisanych w języku VBA w Microsoft Excel lub LibreOffice Basic wykorzystywanych przy tworzeniu formularzy.
Stworzysz proste formularze w celu zautomatyzowania pracy z arkuszem kalkulacyjnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Automatyzacja pracy w arkuszu kalkulacyjnym – formularze”. Prosi uczniów o zapoznanie się z poszczególnymi treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Zespoły proszone są o samodzielną analizę tworzenia formularza zgodnie z informacjami w sekcji „Przeczytaj”:
– grupa pierwsza przy użyciu oprogramowania arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel;
– grupa druga przy użyciu oprogramowania arkusza kalkulacyjnego LibreOffice Calc.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy e‑materiał udostępniony przed lekcją. Następnie zachęca wybranego ucznia do przeczytania treści sekcji „Wprowadzenie” wraz z celami zajęć.
Prowadzący zajęcia rozpoczyna rozmowę wprowadzającą uczniów do tematu, zadając pytanie: Do czego może służyć formularz w arkuszu kalkulacyjnym? Odpowiedzi zapisuje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą grupy wyznaczone przed lekcją i wyznaczają między sobą dwóch liderów. Otrzymują arkusz papieru oraz flamastry. Zadaniem grup jest rozpisanie w formie koła wstępnych działań tworzenia przykładowego formularza w poznanym przed lekcją oprogramowaniu arkusza kalkulacyjnego z wykorzystaniem odpowiednich nazw opcji i występujących kontrolek. Wybrani liderzy przygotowują się do przedstawienia wyjaśnień nowej wiedzy. W międzyczasie nauczyciel analizuje przygotowanie klasy do lekcji. Po wyznaczonym limicie czasowym liderzy przedstawiają prace swojej grupy, w razie potrzeby pozostała część grupy lub nauczyciel wyjaśnia niedopowiedzianą wiedzę.
Uczniowie wyświetlają sekcję „Prezentacja multimedialna” oraz pobierają załączony plik. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować w parze z osobą ze swojej grupy, lecz tym razem przy użyciu oprogramowania grupy przeciwnej. Uczniowie zapoznają się z odpowiednimi treściami prezentacji multimedialnej, wykonując działania w pobranym arkuszu. Nauczycieli wspomaga pracę uczniów i analizuje wyniki.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się” w wybranym oprogramowaniu arkusza kalkulacyjnego. Nauczyciel zachęca uczniów do przedstawienia wykonanej pracy na forum klasy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2, 3 i 4. Nauczyciel sprawdza ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas pracy z multimedium i rozwiązania ćwiczeń.
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne wykonanie ćwiczeń 7 i 8 w celu sprawdzenia zapamiętanych informacji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Automatyzacja pracy w arkuszu kalkulacyjnym – formularze”.