Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Homolityczne i heterolityczne rozrywanie wiązań chemicznych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:

9) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • klasyfikuje reakcje chemiczne ze względu na mechanizm;

  • odróżnia reakcje chemiczne homolityczne od heterolitycznych;

  • wymienia kwasy i zasady Lewisa;

  • podaje przykłady reakcji substytucji, eliminacji i addycji.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjno‑operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Między jakimi drobinami mogą zachodzić zderzenia w trakcie reakcji organicznej – między dwoma jonami, dwoma rodnikami czy między obojętną cząsteczką z jonem lub rodnikiem? Jakie znacie rodzaje reakcji chemicznych (jaki typ) w chemii organicznej – substytucji, eliminacji, addycji?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie „Co to jest heteroliza i homoliza?”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek „Homolityczne i heterolityczne rozrywanie wiązań chemicznych”. Zadaniem uczniów jest ułożenie pytań podczas projekcji, a następnie zadawanie ich sobie nawzajem na forum klasy i udzielanie odpowiedzi. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.

  2. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na pięć grup, rozdaje arkusze papieru A3 i mazaki:

  • grupa I – reakcje homolityczne;

  • grupa II – reakcje heterolityczne;

  • grupa III – reakcje substytucji;

  • grupa IV – reakcje eliminacji;

  • grupa V – reakcje addycji.

    Zadaniem grup jest opisanie istoty tych reakcji oraz podanie przykładów poszczególnych reakcji, a także wskazanie kwasu i zasady Lewisa. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie mogą włączać się do dyskusji i zadawać pytania. Ewentualne niezrozumiałe kwestia wyjaśnia nauczyciel.

  1. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Uczniowie analizują film samouczek celem utrwalenia wiedzy i umiejętności.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: jak można podzielić reakcje ze względu na mechanizm? Jakie reakcje nazywane są homolitycznymi i heterolitycznymi? Co to jest czynnik nukleofilowy i elektrofilowy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak można podzielić reakcje ze względu na mechanizm?

  • Jakie reakcje nazywane są homolitycznymi i heterolitycznymi?

  • Co to jest czynnik nukleofilowy i elektrofilowy?

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, masa wielokrotnie klejąca.