Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Miłosz Biedrzycki

Przedmiot: Język polski

Temat: Arkadyjskie siedlisko diabłów. Przyroda w Dolinie Issy Czesława Miłosza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zidentyfikujesz topos zastosowany do opisu przyrody w Dolinie Issy.

  • Odnajdziesz nawiązania do Pana TadeuszaDolinie Issy.

  • Przeanalizujesz obraz relacji człowieka z przyrodą w Dolinie Issy.

  • Określisz rolę przyrody w procesie dojrzewania Tomasza Dilbina.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel przypomina uczniom pojęcie toposu Arkadii albo zwięźle zapoznaje z nim uczniów. Inicjuje rozmowę o przykładach arkadyjskiego obrazu przyrody w poznanych wcześniej dziełach literackich i w kulturze popularnej. Zachęca również uczniów do zastanowienia się nad pytaniem, czy powrót do Arkadii, czyli życia w zgodzie z naturą, jest możliwy i jak mógłby on wyglądać w przypadku człowieka współczesnego.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na mające długą tradycję współistnienie dwóch nurtów myślenia o przyrodzie i miejscu, jakie zajmuje w niej człowiek: z jednej strony, przekonanie, że człowiek jest integralną częścią przyrody ożywionej na Ziemi i powinien pozostawać z nią w harmonii (leżące również u podstaw toposu arkadyjskiego), z drugiej – postrzeganie roli człowieka jako tego, który kontroluje środowisko przyrodnicze i dostosowuje je do swoich potrzeb („czyńcie sobie ziemię poddaną”). Nauczyciel inicjuje rozmowę o argumentach na rzecz obu tych podejść, a także o zagrożeniach z nimi związanych.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiały i wprowadza ich w temat lekcji, wskazując na wielowymiarowy charakter przedstawienia przyrody w Dolinie Issy: arkadyjska przestrzeń szczęścia i harmonii, naturalistycznie pokazane miejsce nieraz brutalnych zdarzeń oraz obszar działania sił nadprzyrodzonych, zarówno dobroczynnych, jak i złowrogich.

  2. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel inicjuję rozmowę na temat różnych sposobów przedstawienia przyrody, współistniejących w Dolinie Issy: naturalistycznego (naukowego), fantastycznego (mitycznego) i poetyckiego. Uczniowie wyszukują przykłady każdego z tych sposobów w udostępnionych fragmentach powieści.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, że w celu skutecznego zrealizowania założonych przez siebie sposobów przedstawienia przyrody autor korzystał z warsztatu pisarskiego, w szczególności – ze środków artystycznych i stylistycznych.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 4 z sekcji „Sprawdź się” i porównują odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.

  5. Nauczyciel inicjuje rozmowę o nawiązaniach literackich obecnych w Dolinie Issy, ze szczególnym uwzględnieniem Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Zachęca uczniów do wskazania podobieństw i różnic w przedstawieniach przyrody w obu dziełach.

  6. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 3. Wybrana para prezentuje odpowiedź, pozostali komentują.

  7. Uczniowie oglądają film edukacyjny „Czesław Miłosz – Dolina Issy i topos arkadyjski”, następnie wykonują polecenia 1 i 2 w formie dyskusji moderowanej przez nauczyciela.
    Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na dodatkowe dwa aspekty Doliny Issy poruszone przez prof. Andrzeja Franaszka w filmie edukacyjnym: miejsce powieści w biografii twórczej autora i jej terapeutyczną funkcję oraz odniesienia do historii regionu – utracona Arkadia przyrodnicza jako odpowiednik minionej, wielonarodowej Rzeczypospolitej.

  8. Nauczyciel prosi uczniów o refleksje na temat terapeutycznego wpływu kontaktu z przyrodą i przywołanie własnych doświadczeń w tym zakresie – dyskusja moderowana.

  9. Nauczyciel nakierowuje uwagę uczniów na fakt, że przyroda w Dolinie Issy, ukazana jako miejsce działania i ścierania się sił nadprzyrodzonych, może być rozpatrywana również jako odpowiednik napięć zachodzących w psychice głównego bohatera oraz jego rozwoju jako osoby.

  10. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich wykonuje jedno z ćwiczeń 5–8. Reprezentanci każdej z grup prezentują odpowiedzi, pozostałe zespoły i nauczyciel komentują.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel może w podsumowaniu wskazać na fakt, że Dolina Issy z jednej strony wykorzystuje topos arkadyjski i stanowi kolejny w literaturze polskiej przykład jego realizacji, z drugiej – poprzez ukazanie przyrody jako przestrzeni ścierania się sił dobra i zła oraz odniesienia do psychiki głównego bohatera, do tematyki społecznej i historii regionu wykracza poza ten topos i rozbudowuje go o dodatkowe treści.

  3. Nauczyciel może przedstawić podobne podsumowanie w odniesieniu do powiązań literackich obecnych w powieści – w sposobie obrazowania Dolina Issy zarówno nawiązuje do Pana Tadeusza, jak i wchodzi w polemikę z poematem Mickiewicza.

  4. Pożądanym wynikiem podsumowania będzie uświadomienie uczniom, że wartościowe artystycznie utwory jednocześnie nawiązują do treści i form obecnych we wcześniejszych dziełach oraz wykraczają poza ich zakres („stawanie na ramionach olbrzymów”).

Praca domowa:

  1. Człowiek odkrywający prawdę o swojej naturze – rola świata przyrody w inicjacji w dorosłość. Sformułuj swoją odpowiedź w postaci tezy i uzasadnij ją dwoma argumentami zilustrowanymi odwołaniami do poniższego fragmentu Doliny Issy oraz do wybranego epizodu powieści.

  2. Kraina dzieciństwa jako utracona Arkadia. Czy powroty do niej pomagają w późniejszym życiu?

Materiały pomocnicze:

  • Aleksander Fiut, Rozmowy z Czesławem Miłoszem, oprac. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981.

  • Monika Brzóstowicz, Dom rodzinny w „Dolinie Issy”: obecność i wartość, „Pamiętnik Literacki” 1997, nr 2.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.