Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zwierciadło kuliste wypukłe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.
IX. Fale i optyka. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje pojęcia takie jak: ognisko, ogniskowa, oś optyczna.

  2. wytłumaczy, czym jest zwierciadło kuliste wypukłe.

  3. wyjaśni, w jaki sposób powstają obrazy w zwierciadle kulistym wypukłym.

  4. wymieni cechy obrazów powstających w zwierciadle kulistym wypukłym.

  5. wymieni zastosowania zwierciadeł kulistych wypukłych i oceni słuszność ich stosowania w ruchu drogowym.

Strategie i metody
nauczania:

- Strategia nauczania: IBSE
- Metody nauczania: merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem - efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, przywołanie zastosowań zwierciadeł kulistych wypukłych - na przykład w motoryzacji.
Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do samodzielnego przypomnienia informacji na temat propagacji światła oraz zwierciadeł kulistych wypukłych, wielkości je opisujących, a także powiązań między nimi.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    - nauczyciel (w formie porównań i zestawienia ze zwierciadłami kulistymi wklęsłymi) przedstawia uczniom równanie zwierciadła dla zwierciadeł kulistych wypukłych, wyjaśnia oznaczenia w nim zawarte oraz mówi o konwencji znaków,
    - uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych,
    - nauczyciel wprowadza uczniom zależność pozwalającą na wyznaczenie powiększenia,
    - uczniowie wykonują na tablicy wspólnie z nauczycielem zadanie wykorzystujące równanie zwierciadła oraz wzór na powiększenie.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    - uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale),
    - uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy,
    - nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grafiką interaktywną dołączoną do niniejszego e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień oraz wypisanie w zeszycie przedmiotowym zastosowań zwierciadeł kulistych wypukłych. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać trzy wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe, spośród dołączonych do e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej.