| |
| |
| Zwierciadło kuliste wypukłe |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi. IX. Fale i optyka. Uczeń: 5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zdefiniuje pojęcia takie jak: ognisko, ogniskowa, oś optyczna.
wytłumaczy, czym jest zwierciadło kuliste wypukłe.
wyjaśni, w jaki sposób powstają obrazy w zwierciadle kulistym wypukłym.
wymieni cechy obrazów powstających w zwierciadle kulistym wypukłym.
wymieni zastosowania zwierciadeł kulistych wypukłych i oceni słuszność ich stosowania w ruchu drogowym.
|
Strategie i metody nauczania: | - Strategia nauczania: IBSE - Metody nauczania: merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana. |
| - praca w parach, - praca indywidualna. |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem - efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, przywołanie zastosowań zwierciadeł kulistych wypukłych - na przykład w motoryzacji. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do samodzielnego przypomnienia informacji na temat propagacji światła oraz zwierciadeł kulistych wypukłych, wielkości je opisujących, a także powiązań między nimi. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: - nauczyciel (w formie porównań i zestawienia ze zwierciadłami kulistymi wklęsłymi) przedstawia uczniom równanie zwierciadła dla zwierciadeł kulistych wypukłych, wyjaśnia oznaczenia w nim zawarte oraz mówi o konwencji znaków, - uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, - nauczyciel wprowadza uczniom zależność pozwalającą na wyznaczenie powiększenia, - uczniowie wykonują na tablicy wspólnie z nauczycielem zadanie wykorzystujące równanie zwierciadła oraz wzór na powiększenie.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: - uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale), - uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy, - nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grafiką interaktywną dołączoną do niniejszego e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień oraz wypisanie w zeszycie przedmiotowym zastosowań zwierciadeł kulistych wypukłych. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać trzy wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe, spośród dołączonych do e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej. |