Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak w wodzie zachowują się kwasy karboksylowe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
3) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej rozpuszczalnych w wodzie kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony.
Zakres rozszerzony
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
3) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej rozpuszczalnych w wodzie kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
bada, które kwasy karboksylowe rozpuszczają się w wodzie, a które są praktycznie nierozpuszczalne;
wyjaśnia, jakie wiązania są odpowiedzialne za rozpuszczanie się kwasów karboksylowych w wodzie;
pisze i uzgadnia równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony;
wyjaśnia, jaki wpływ ma wprowadzenie dodatkowego podstawnika elektroujemnego na moc kwasu karboksylowego;
analizuje teorię kwasów i zasad Brønsteda-Lowry’ego w odniesieniu do kwasów karboksylowych;
oblicza wartość stałej dysocjacji kwasowej i pH roztworu kwasu karboksylowego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
animacja;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami z dostępem do Internetu, słuchawki/smafrtony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału:
Czy wiesz, że kwasy karboksylowe znajdują się w produktach spożywczych?
Co się stanie jeśli wyizolujemy z tych produktów czyste kwasy karboksylowe i będziemy chcieli rozpuścić je w wodzie?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „dysocjacja elektrolityczna”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji: nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Zasady BHP: nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment – pokaz uczniowski. Nauczyciel wskazuje asystenta do przeprowadzenia eksperymentu chemicznego w formie pokazu “Badanie pH wodnego roztworu kwasu octowego, oleinowego i stearynowego” i rozdaje karty pracy uczniom. Uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezę, zapisują w kartach pracy. Podczas przebiegu doświadczenia uczniowie obserwują zmiany, zapisują w kartach pracy. Po zakończeniu eksperymentu asystent zadaje kolegom i koleżankom pytanie: Jakie są różnice pomiędzy badanymi roztworami kwasów?Uczniowie zgłaszają swoje odpowiedzi. Sformułowane uogólnienia w postaci wniosków uczniowie zapisują w kartach pracy. Zapisują również równania dysocjacji elektrolitycznej.
Uczniowie samodzielnie analizują animację „Jak w wodzie zachowują się kwasy karboksylowe?” i sprawdzają zdobytą wiedzę wykonując parami ćwiczenia załączone do animacji.
Chętni lub wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów karboksylowych wybranych przez nauczyciela, podając nazwy anionów karboksylanowych.
Samodzielna analiza materiału źródłowego w e‑materiale dotycząca mocy kwasów i wpływu silnie elektroujemnych podstawników na moc kwasu. Chętni uczniowie wyjaśniają na forum klasy, jaki wpływ ma wprowadzenie dodatkowego podstawnika elektroujemnego na moc kwasu karboksylowego. Nauczyciel kontroluje poprawność merytoryczną wypowiedzi i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące obliczania wartość stałej dysocjacji kwasowej i pH roztworu kwasu karboksylowego. Nauczyciel proponuje uczniom do rozwiązania przykładowe zadania. Chętni uczniowie rozwiązuje je na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązywanych zadań i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując zadania z e‑materiału. Pyta:
Czy kwas etanowy rozpuszcza się w wodzie?
Czy kwas metanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas etanowy?
Czy kwas stearynowy rozpuszcza się w wodzie?
Czy kwas butanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas stearynowy?
Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu benzenokarboksylanowego?
Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu 2‑metylopropanowego?
Czy kwas fluoroetanowy jest silniejszym kwasem od kwasu etanowego?
Jeśli kwas jest silniejszy to ma wyższą, czy niższą stałą dysocjacji kwasowej od kwasu słabszego?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Aplikacja może być wykorzystana podczas przygotowywania się do lekcji lub do sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Kalkulator.
Tablica logarytmiczna.
Doświadczenie:
Szkło i sprzęt laboratoryjny:
probówki, łyżeczka, bagietka, statyw do probówek, pipety.Odczynniki chemiczne:
woda destylowana, kwas octowy, kwas oleinowy, kwas stearynowy, uniwersalny papierek wskaźnikowy, oranż metylowy.Instrukcja do doświadczenia:
W 3 probówkach umieść po 3 cmIndeks górny 33 wody destylowanej.
Do każdej probówki z wodą dodaj niewielką ilość podanych kwasów karboksylowych: kwasu octowego, oleinowego i kwasu stearynowego (do jednej probówki jeden kwas) i zbadaj rozpuszczalność w wodzie mieszając zawartość probówki bagietką.
Sprawdź odczyn w każdej probówce za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego i oranżu metylowego.
Karta pracy.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy kwas etanowy rozpuszcza się w wodzie?
Czy kwas metanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas etanowy?
Czy kwas stearynowy rozpuszcza się w wodzie?
Czy kwas butanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas stearynowy?
Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu benzenokarboksylanowego?
Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu 2‑metylopropanowego?
Czy kwas fluoroetanowy jest silniejszym kwasem od kwasu etanowego?
Jeśli kwas jest silniejszy to ma wyższą, czy niższą stałą dysocjacji kwasowej od kwasu słabszego?