Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak w wodzie zachowują się kwasy karboksylowe?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

3) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej rozpuszczalnych w wodzie kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony.

Zakres rozszerzony

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

3) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej rozpuszczalnych w wodzie kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • bada, które kwasy karboksylowe rozpuszczają się w wodzie, a które są praktycznie nierozpuszczalne;

  • wyjaśnia, jakie wiązania są odpowiedzialne za rozpuszczanie się kwasów karboksylowych w wodzie;

  • pisze i uzgadnia równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony;

  • wyjaśnia, jaki wpływ ma wprowadzenie dodatkowego podstawnika elektroujemnego na moc kwasu karboksylowego;

  • analizuje teorię kwasów i zasad Brønsteda-Lowry’ego w odniesieniu do kwasów karboksylowych;

  • oblicza wartość stałej dysocjacji kwasowej i pH roztworu kwasu karboksylowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • animacja;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami z dostępem do Internetu, słuchawki/smafrtony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału:

  • Czy wiesz, że kwasy karboksylowe znajdują się w produktach spożywczych?

  • Co się stanie jeśli wyizolujemy z tych produktów czyste kwasy karboksylowe i będziemy chcieli rozpuścić je w wodzie?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „dysocjacja elektrolityczna”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  2. Ustalenie celów lekcji: nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Zasady BHP: nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych, które będą używane na lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment – pokaz uczniowski. Nauczyciel wskazuje asystenta do przeprowadzenia eksperymentu chemicznego w formie pokazu “Badanie pH wodnego roztworu kwasu octowego, oleinowego i stearynowego” i rozdaje karty pracy uczniom. Uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezę, zapisują w kartach pracy.  Podczas przebiegu doświadczenia uczniowie obserwują zmiany, zapisują w kartach pracy. Po zakończeniu eksperymentu asystent zadaje kolegom i koleżankom pytanie: Jakie są różnice pomiędzy badanymi roztworami kwasów?Uczniowie zgłaszają swoje odpowiedzi. Sformułowane uogólnienia w postaci wniosków uczniowie zapisują w kartach pracy. Zapisują również równania dysocjacji elektrolitycznej.

  2. Uczniowie samodzielnie analizują animację „Jak w wodzie zachowują się kwasy karboksylowe?” i sprawdzają zdobytą wiedzę wykonując parami ćwiczenia załączone do animacji.

  3. Chętni lub wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów karboksylowych wybranych przez nauczyciela, podając nazwy anionów karboksylanowych.

  4. Samodzielna analiza materiału źródłowego w e‑materiale dotycząca mocy kwasów i wpływu silnie elektroujemnych podstawników na moc kwasu. Chętni uczniowie wyjaśniają na forum klasy, jaki wpływ ma wprowadzenie dodatkowego podstawnika elektroujemnego na moc kwasu karboksylowego. Nauczyciel kontroluje poprawność merytoryczną wypowiedzi i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  5. Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące obliczania wartość stałej dysocjacji kwasowej i pH roztworu kwasu karboksylowego. Nauczyciel proponuje uczniom do rozwiązania przykładowe zadania. Chętni uczniowie rozwiązuje je na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązywanych zadań i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując zadania z e‑materiału. Pyta:

  • Czy kwas etanowy rozpuszcza się w wodzie?

  • Czy kwas metanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas etanowy?

  • Czy kwas stearynowy rozpuszcza się w wodzie?

  • Czy kwas butanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas stearynowy?

  • Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu benzenokarboksylanowego?

  • Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu 2‑metylopropanowego?

  • Czy kwas fluoroetanowy jest silniejszym kwasem od kwasu etanowego?

  • Jeśli kwas jest silniejszy to ma wyższą, czy niższą stałą dysocjacji kwasowej od kwasu słabszego?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  1. Aplikacja może być wykorzystana podczas przygotowywania się do lekcji lub do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Kalkulator.

  2. Tablica logarytmiczna.

  3. Doświadczenie:

    Szkło i sprzęt laboratoryjny:
    probówki, łyżeczka, bagietka, statyw do probówek, pipety.

    Odczynniki chemiczne:
    woda destylowana, kwas octowy, kwas oleinowy, kwas stearynowy, uniwersalny papierek wskaźnikowy, oranż metylowy.

    Instrukcja do doświadczenia:

  • W 3 probówkach umieść po 3 cmIndeks górny 3 wody destylowanej.

  • Do każdej probówki z wodą dodaj niewielką ilość podanych kwasów karboksylowych: kwasu octowego, oleinowego i kwasu stearynowego (do jednej probówki jeden kwas) i zbadaj rozpuszczalność w wodzie mieszając zawartość probówki bagietką.

  • Sprawdź odczyn w każdej probówce za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego i oranżu metylowego.

  1. Karta pracy.

RwgWMcIugi4zD

Plik PDF o rozmiarze 80.49 KB w języku polskim
  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czy kwas etanowy rozpuszcza się w wodzie?

  • Czy kwas metanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas etanowy?

  • Czy kwas stearynowy rozpuszcza się w wodzie?

  • Czy kwas butanowy jest lepiej rozpuszczalny w wodzie, niż kwas stearynowy?

  • Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu benzenokarboksylanowego?

  • Jak nazywa się anion powstający z dysocjacji elektrolitycznej kwasu 2‑metylopropanowego?

  • Czy kwas fluoroetanowy jest silniejszym kwasem od kwasu etanowego?

  • Jeśli kwas jest silniejszy to ma wyższą, czy niższą stałą dysocjacji kwasowej od kwasu słabszego?