Autor: Bartłomiej Cymbalista

Przedmiot: Matematyka

Temat: Długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje odcinki w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym;

  • wyznacza długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym;

  • wykorzystuje wiedzę z planimetrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • pogadanka;

  • dyskusja;

  • praca z medium bazowym.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią i przykładami z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym”, wskazuje cele zajęć.

  2. Nauczyciel rysuje na tablicy graniastosłup prawidłowy trójkątny i pyta uczniów o przykłady odcinków, które można w nim zaznaczyć oraz o sposoby wyliczenia ich długości w zależności od krawędzi podstawy oraz krawędzi bocznej, przyjmuje konkretne wartości, np. a=6, h=8. Uczniowie w oparciu o zdobytą przed lekcją wiedzą udzielają odpowiedzi:

  • wysokość podstawy h=632=33

  • przekątna ściany bocznej p=62+82=10

  • odcinek łączący wierzchołek dolnej podstawy ze środkiem nierównoległej krawędzi górnej podstawy d=332+82=919,5

  • odcinek łączący środki dwóch nierównoległych krawędzi, z których jedna należy do dolnej, a druga do górnej podstawy x=32+82=738,5

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z animacją 3D oraz rozwiązują Polecenie 2 znajdujące się w tej sekcji. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.

  2. Uczniowie rozwiązują samodzielnie Ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie nauczyciel wywołuje dyskusję na temat poprawnego rozwiązania, mobilizując uczniów do argumentacji.

  3. Uczniowie zostają podzieleni na 3‑4 osobowe grupy. Rozwiązują ćwiczenia 2, 4, 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”. Po skończonej pracy wybrani uczniowie rozwiązują zadania na tablicy.

  4. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 3, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, w razie potrzeby podsuwając im wskazówki. Wybrane osoby omawiają rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel może nagrodzić poprawne rozwiązanie oceną.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” oraz „Animacja 3D”.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują Polecenie 3 znajdujące się w sekcji „Animacja 3D”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może przedstawić animację 3D na dużym ekranie dla całej klasy, a następnie dać czas uczniom na indywidualne (lub w parach) rozwiązanie zadań z tej sekcji.

Animację 3D można również wykorzystać podczas realizacji lekcji „Kąty między odcinkami w graniastosłupie”.