Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje odcinki w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym;
wyznacza długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym;
wykorzystuje wiedzę z planimetrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
pogadanka;
dyskusja;
praca z medium bazowym.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią i przykładami z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel rysuje na tablicy graniastosłup prawidłowy trójkątny i pyta uczniów o przykłady odcinków, które można w nim zaznaczyć oraz o sposoby wyliczenia ich długości w zależności od krawędzi podstawy oraz krawędzi bocznej, przyjmuje konkretne wartości, np. , . Uczniowie w oparciu o zdobytą przed lekcją wiedzą udzielają odpowiedzi:
wysokość podstawy
przekątna ściany bocznej
odcinek łączący wierzchołek dolnej podstawy ze środkiem nierównoległej krawędzi górnej podstawy
odcinek łączący środki dwóch nierównoległych krawędzi, z których jedna należy do dolnej, a druga do górnej podstawy
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z animacją 3D oraz rozwiązują Polecenie 2 znajdujące się w tej sekcji. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie rozwiązują samodzielnie Ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie nauczyciel wywołuje dyskusję na temat poprawnego rozwiązania, mobilizując uczniów do argumentacji.
Uczniowie zostają podzieleni na 3‑4 osobowe grupy. Rozwiązują ćwiczenia 2, 4, 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”. Po skończonej pracy wybrani uczniowie rozwiązują zadania na tablicy.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 3, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, w razie potrzeby podsuwając im wskazówki. Wybrane osoby omawiają rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel może nagrodzić poprawne rozwiązanie oceną.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” oraz „Animacja 3D”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują Polecenie 3 znajdujące się w sekcji „Animacja 3D”.
Materiały pomocnicze:
GraniastosłupGraniastosłup
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może przedstawić animację 3D na dużym ekranie dla całej klasy, a następnie dać czas uczniom na indywidualne (lub w parach) rozwiązanie zadań z tej sekcji.
Animację 3D można również wykorzystać podczas realizacji lekcji „Kąty między odcinkami w graniastosłupie”.