Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozwój przemysłu spożywczego w Polsce.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy: XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zna istotę przemysłu oraz czynniki, jakie wpływają na jego lokalizację,

  • wie, czym jest przemysł spożywczy, jaki jest jego podział oraz stan na terenie Polski,

  • zna i wskazuje na mapie główne obszary związane z przemysłem spożywczym w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, poster/plakat, metody operatywne (praca z mapą, tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas, podręcznik, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Geografia ekonomiczna Polski – praca zbiorowa pod red. St. Berezowskiego, PWN, Warszawa 1978.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – uczniowie przypominają sobie, czym jest przemysł; jakie czynniki wpływają na jego lokalizację; czy są one jednakowe w różnych krajach?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Pogadanka – czym zajmuje się przemysł spożywczy, na jakie branże można go podzielić (wykorzystanie e‑materiału przez uczniów)?

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4- lub 5‑osobowe, rozdaje im po kilka kolorowych, samoprzylepnych karteczek.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w grupach, na podstawie bloku tekstowego e‑materiału, podręcznika i atlasu, wypisali na karteczkach czynniki wpływające na rozwój przemysłu spożywczego.

  • Karteczki uczniowie przyczepiają do tablicy, wypisane czynniki analizują, grupują (m.in. na przyrodnicze i pozaprzyrodnicze) – następuje krótka dyskusja, które są najważniejsze dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie (w grupach) zapoznali się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.

  • Na podstawie filmu uczniowie mają znaleźć odpowiedzi na pytania: Gdzie i dlaczego rozwijają się największe zakłady przemysłu spożywczego w Polsce? W jaki sposób zmieniał się polski przemysł spożywczy po 1989 roku oraz po wstąpieniu Polski do UE? Z jakiej produkcji przemysłu spożywczego Polska jest znana na świecie?

  • Po obejrzeniu filmu uczniowie przedyskutowują w grupach odpowiedzi na podane polecenia. Tworzą poster/plakat zawierający odpowiedzi, który następnie liderzy grup przedstawiają całej klasie.

  • Uczniowie wskazują na mapie Polski obszary (miejsca) o najbardziej rozwiniętym przemyśle spożywczym.

  • Po wysłuchaniu wszystkich przedstawicieli grup nauczyciel inicjuje dyskusję o roli przemysłu spożywczego (m.in. w gospodarce i w życiu ludności). Następuje ocena skutków przemian w przemyśle Polski po 1989 i po 2004 roku.

  • Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: czy mieszkańcy naszego kraju mają wpływ na zmiany produkcji przemysłu spożywczego, np. jaki? (krótka dyskusja, w tym o produktach ekologicznych).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału (jeżeli nie zdążą, nauczyciel może zadać wybrane ćwiczenia jako pracę domową).

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy…

Praca domowa

  • Wypisz przykłady zakładów przemysłu spożywczego oraz rodzaj prowadzonej przez nie produkcji występujących w regionie, w którym mieszkasz. Przedstaw ich czynniki lokalizacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny można wykorzystać do wyjaśnienia rozmieszczenia okręgów przemysłowych/koncentracji przemysłu (zakres rozszerzony XI. 2) oraz przy omawianiu zmian społecznych i gospodarczych w Europie po 1989r. (zakres rozszerzony XX.2).