Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Czym jest pogoda, a czym klimat?
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasa 6
Ogólny cel kształcenia
Charakterystyka wpływu głównych czynników klimatotwórczych na klimat oraz analiza map temperatur powietrza i opadów atmosferycznych dla różnych stref klimatycznych Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006,
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczniowie:
rozróżniają składniki pogody i ocenieniają ich znaczenie;
interpretują obserwacje i pomiary składników pogody;
oceniają znaczenie czynników klimatotwórczych;
odczytują i interpretują wykresy klimatyczne.
Metody kształcenia:
asymilacji wiedzy (wykład, pogadanka, praca z książką)
metoda częściowo poszukująca
burza mózgów
pokaz filmu
ćwiczenia
Formy ogranizacji pracy:
indywidualna
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Przywitanie uczniów i przedstawienie tematu lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czy oglądacie prognozę pogody?”, „O jakich elementach pogody mówi się w prognozach?” „Jak możemy interpretować zmiany ich wartości?”
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli tablicę na trzy części i zapisuje na niej pytania: „Czym się różni klimat od pogody?”, „Dlaczego miejsca na Ziemi różnią się warunkami klimatycznymi?”, „Jakie znaczenie ma dla nas pogoda?”. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują pod każdym pytaniem swoje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel zachęca uczniów do obejrzenia filmu Czym jest pogoda, a czym klimat? i zweryfikowania poprawność zaproponowanych odpowiedzi.
Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają film.
Nauczyciel zatrzymuje film po fragmencie, który kończy się zdaniem: „Teraz już wiesz, na czym polega różnica między pogodą a klimatem”. Następnie wspólnie z uczniami weryfikuje poprawność odpowiedzi na pierwsze pytanie. Prosi wybranego ucznia o podsumowanie informacji, które pojawiły się w pierwszej części filmu.
Nauczyciel kontynuuje projekcję filmu.
Nauczyciel zatrzymuje film po scenie, która kończy się zdaniem: „W terenach zabudowanych również wiatr, który jest najczęściej czynnikiem chłodzącym, osiąga niższe prędkości”. Następnie wspólnie z uczniami weryfikuje poprawność odpowiedzi na drugie pytanie. Uczniowie podają przykłady obszarów, na których klimat różni się ze względu na oddziaływanie omówionych w filmie czynników.
Nauczyciel rozdaje atlasy i prosi uczniów, aby na ich podstawie postarali się znaleźć inne przykłady wpływu omówionych w filmie czynników na klimat.
Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów i pomaga im w stworzeniu teorii opisującej zjawisko cienia opadowego, o którym wspomniano w filmie.
Nauczyciel kontynuuje projekcję filmu. Po jej zakończeniu, wspólnie z uczniami, weryfikuje poprawność odpowiedzi na trzecie pytanie. Następnie prosi wybranego ucznia o podsumowanie informacji, które pojawiły się w trzeciej części filmu..
Nauczyciel pokazuje przykłady klimatogramów, a uczniowie analizują roczny przebieg zmian wartości temperatury powietrza i opadów na każdym z nich.
Faza podsumowująca
Na koniec nauczyciel przeprowadza quiz zagadkowy. Opisuje wygląd i przydatność przyrządów służących do pomiaru wartości elementów pogody, a następnie pyta o ich nazwę.
Uczniowie rozwiązują interaktywne ćwiczenia multimedialne, podsumowujące wiedzę zdobytą w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia odpowiedzi wspólnie z uczniami.
Praca domowa:
Wymień czynniki, które mają największy wpływ na klimat w twojej miejscowości.
Metryczka
Tytuł
Czym jest pogoda, a czym jest klimat?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
3.4 Czynniki klimatotwórcze
1. Co to jest pogoda, a co to klimat?
2. Od czego zależy klimat ?
3. Czy działania człowieka mają wpływ na na stan atmosfery ziemskiej?
4. Charakterystyka klimatu na podstawie danych meteorologicznych.
Przedmiot
Geografia
Etap edukacyjny
szkoła podstawowa, klasa 6
Nowa podstawa programowa
Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno‑roślinna na świecie.
Uczeń:
2) odczytuje wartość i opisuje przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów i map klimatycznych;
7) ustala zależności między położeniem wybranych krajobrazów na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymi i głównymi cechami krajobrazów.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
rozróżnia składniki pogody i ocenia ich znaczenie;
interpretuje obserwacje i pomiary składników pogody;
oceniania znaczenie czynników klimatotwórczych
;
odczytuje i interpretuje wykresy klimatyczne.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/148602/v/latest/t/student-canon/m/iV9fie2VPX