Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kryzys kubański
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia sytuację polityczną Kuby w drugiej połowie XX w.;
tłumaczy, czym były interwencja w Zatoce Świń oraz kryzys kubański;
opisuje przyczyny, przebieg i skutki kryzysu kubańskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie przypomnieli sobie genezę zimnej wojny i konflikty, w które po II wojnie światowej zaangażowane były USA i ZSRS (do końca lat 50. XX w.).
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Jeśli stosuje ocenianie kształtujące, poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie nie powinni pominąć zimnej wojny, sowietyzacji Europy Środkowo‑Wschodniej, konfliktów w Korei i Wietnamie oraz wojny domowej w Grecji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca, aby jedna osoba przeczytała polecenie 2: „Opisz, w jaki sposób Stany Zjednoczone chciały wymusić na ZSRS wycofanie się ze współpracy militarnej z Kubą” i prosi, aby uczniowie wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wyjaśniają, jaką rolę w kryzysie kubańskim odgrywała broń nuklearna i jaki był jej wpływ na bezpieczeństwo ówczesnego świata.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie w grupach, w których pracowali na początku tej fazy, wykonują ćwiczenia 7 i 8 (analizują ilustracje oraz teksty źródłowe), następnie wylosowana grupa prezentuje swoje rozwiązania na forum klasy. Pozostałe grupy komentują odpowiedzi i je uzupełniają.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem poleceń oraz ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel omawia pracę uczniow podczas zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
E. Cziomer, Przesłanki i istota kształtowania się konfliktu Wschód–Zachód, w: Międzynarodowe stosunki polityczne, red. E. Cziomer, Kraków 2008.
L. Unger, Intruz, Warszawa 2002.
R. Braithwaite, Armagedon i paranoja. Zimna wojna – nuklearna konfrontacja, tłum. M. Bielewicz, Kraków 2019.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2002.
N. Malik, Rola broni nuklearnej w procesie budowania międzynarodowego ładu i jej wpływ na bezpieczeństwo międzynarodowe, „Roczniki Studenckie Akademii Wojsk Lądowych” 1/I (2017).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z mapą przed lekcją, a wybrane osoby – opracować prezentację (na podstawie tekstu e‑materiału oraz multimedium), którą przedstawią w trakcie fazy realizacyjnej.