Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1bmq1mGRmcu1
Dopasuj do poszczególnych pojęć ich definicje. zimna wojna Możliwe odpowiedzi: 1. forma upaństwowienia, przejęcie przez państwo praw własności ziemi, przedsiębiorstw i kapitału, 2. zakaz importu lub eksportu określonych towarów do lub z danego państwa, 3. stan napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej i militarnej pomiędzy blokiem wschodnim, czyli ZSRS, a NATO pod przywództwem Stanów Zjednoczonych nacjonalizacja Możliwe odpowiedzi: 1. forma upaństwowienia, przejęcie przez państwo praw własności ziemi, przedsiębiorstw i kapitału, 2. zakaz importu lub eksportu określonych towarów do lub z danego państwa, 3. stan napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej i militarnej pomiędzy blokiem wschodnim, czyli ZSRS, a NATO pod przywództwem Stanów Zjednoczonych embargo Możliwe odpowiedzi: 1. forma upaństwowienia, przejęcie przez państwo praw własności ziemi, przedsiębiorstw i kapitału, 2. zakaz importu lub eksportu określonych towarów do lub z danego państwa, 3. stan napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej i militarnej pomiędzy blokiem wschodnim, czyli ZSRS, a NATO pod przywództwem Stanów Zjednoczonych
1
Ćwiczenie 2

Wskaż właściwe dokończenia zdań.

R1Mr2vzAzZIq3
Fidel Castro przejął władzę na Kubie w roku… Możliwe odpowiedzi: 1. 1960., 2. 1959., 3. 1975., 4. 1958.
R1DGCUVngj4Or
Kryzys kubański wybuchł w roku… Możliwe odpowiedzi: 1. 1963., 2. 1952., 3. 1972., 4. 1962.
Rq9PVDQQCA6ka
Sowiecka operacja, która miała wesprzeć dostawy broni na Kubę, nosiła nazwę… Możliwe odpowiedzi: 1. „Palmir”., 2. „Terek”., 3. „Anadyr”., 4. „Zulu”.
1
Ćwiczenie 3
RF6q5U3U9JZIV
Uzupełnij zdania brakującymi wyrażeniami: W roku 1959 (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny obalił proamerykańską dyktaturę na Kubie. W odwecie USA nałożyły (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny na handel z Kubą. Kubański przywódca nawiązał współpracę z (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny i zaczął wprowadzać na wyspie ustrój (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny. W roku 1962 amerykański samolot zwiadowczy sfotografował na Kubie sowieckie (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny zdolne do przenoszenia głowic jądrowych. Prezydent Kennedy ogłosił (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny Kuby. Chruszczow wysłał na Kubę sowiecką (tu wybierz) 1. embargo, 2. Fidel Castro, 3. flotę wojenną, 4. blokadę morską, 5. ZSRS, 6. wyrzutnie rakiet, 7. socjalistyczny.
1
Ćwiczenie 4
RP6YcYqOMHGgC
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 5

Przeczytaj uważnie tekst źródłowy i na jego podstawie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się uważnie z tekstem źródłowym i na jego podstawie wykonaj polecenia.

1
Proklamacja prezydenta Johna F. Kennedy’ego w sprawie blokady Kuby (23 października 1962 r.)

Zważywszy, że pokój świata i bezpieczeństwo Stanów Zjednoczonych oraz wszystkich państw amerykańskich zostały zagrożone wskutek zainstalowania na Kubie przez Chiny i Związek Radziecki ofensywnych baz wojskowych łącznie z bazami dla wyrzutni rakiet, których zasięg obejmuje większą część obszaru Ameryki Północnej i Południowej, zważywszy, że wspólna uchwała Kongresu […] stwierdza, że Stany Zjednoczone są zdecydowane – przy pomocy wszelkich środków, jakie mogą się okazać konieczne, nie wyłączając użycia broni – zapobiec rozszerzeniu przez panujący na Kubie reżym marksistowsko‑leninowski, przy użyciu siły lub groźby użycia siły, swej agresywnej lub wywrotowej działalności […]. Każdy statek lub łódź płynące w kierunku Kuby mogą być zatrzymane w celu zidentyfikowania ich bander, sprawdzenia rodzaju ładunku, wyposażenia i zapasów oraz portu przeznaczenia.

A Źródło: Proklamacja prezydenta Johna F. Kennedy’ego w sprawie blokady Kuby (23 października 1962 r.). Cytat za: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2002, s. 347.
R18nOvZGyO7Uv
Wskaż, o jakiej ustawie, na mocy której USA mogły wysłać swoje wojska na Kubę, mówi źródło. (Uzupełnij) Opisz, na czym miały polegać działania strony amerykańskiej. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższą ilustrację i na jej podstawie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji i na jej podstawie wykonaj polecenia.

R3psM1KpjcNqy
Źródło: dostępny w internecie: wyborcza.pl, domena publiczna.
R168TLPu9e4eL
1. Przeanalizuj ilustrację i opisz, kto został na niej przedstawiony. (Uzupełnij) 2. Wskaż na ilustracji elementy, które związane są z zimną wojną. Swoją odpowiedź krótko uzasadnij. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się ze źródłami i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Źródło A

Ry2TTtR7RCRQu
Kryzys kubański w karykaturze, 1962 r.
Napis na ilustracji: To zaboli mnie bardziej niż ciebie!.
Źródło: Honeydrip Burn, dostępny w internecie: getdrawings.com, licencja: CC BY-NC 4.0.

Źródło B

1
Tomasz Korban Kryzys kubański: świat na krawędzi wojny atomowej

USA i ZSRR znalazły się na skraju wojny, co miało konsekwencje dla całego świata. Mimo to pozytywne rozwiązanie kwestii kubańskiej przyczyniło się w dużym stopniu do poprawy stosunków między obydwoma supermocarstwami. Jej symbolem było ustanowienie gorącej linii – bezpośredniego połączenia Białego Domu z Kremlem. Dla Chruszczowa oznaczało to klęskę jego polityki zagranicznej i utratę stanowiska na rzecz Leonida Breżniewa w 1964 roku. Jak pisze Henry Kissinger, Chruszczow był lepszy w prowokowaniu kryzysów niż wyciągania z nich korzyści. Decyzja przywódcy ZSRR była rozczarowująca dla Castro, który musiał niemal samodzielnie przystąpić do umacniania swojej dyktatury. Natomiast usunięcie sowieckich rakiet z Kuby było prestiżową wygraną dla prezydenta USA. Z drugiej strony Stany Zjednoczone nie zaprzestały prób usunięcia marksistowskiego dyktatora. W wywiadzie dla Associated Press Fidel Castro ostrzegał amerykańską administrację, iż planując zamachy na władzę w Hawanie, powinni zatroszczyć się o życie własnych polityków. 23 listopada 1963 roku w Dallas w wyniku zamachu stracił życie 35. prezydent USA John Fitzgerald Kennedy. Wokół zabójstwa prezydenta pojawiło się wiele hipotez. Jedna z nich mówi o współudziale władz kubańskich w odebraniu życia politykowi Partii Demokratycznej.

B Źródło: Tomasz Korban, Kryzys kubański: świat na krawędzi wojny atomowej, 2016. Cytat za: http://www.nowastrategia.org.pl/kryzys-kubanski-swiat-na-krawedzi-wojny-atomowej/ [dostęp 13.05.2021].
RSpsupnmMPEYX
(Uzupełnij).
R3KWbMaWeagML
Wskaż właściwe dokończenie zdania.
„Gorąca linia” stała się symbolem… Możliwe odpowiedzi: 1. zaognienia stosunków między USA a ZSRS., 2. szybszego podejmowania przez rządzących Związkiem Sowieckim decyzji o odpaleniu głowic nuklearnych., 3. poprawy stosunków między USA a ZSRS., 4. utworzenia grupy dyplomatycznej do spraw rozwiązania kryzysu kubańskiego.
RqZcuLKLMHkDG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższe źródła i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Źródło A

1
Początek zimnej wojny na Kubie: desant w Zatoce Świń

Stany Zjednoczone […] wprowadziły w odpowiedzi na jego działania embargo ekonomiczne na początku 1960 roku. Powstrzymanie przemysłu cukrowego nie powiodło się ze względu na nawiązanie kontaktów dyplomatycznych oraz handlowych Kuby i Związku Radzieckiego, które nastąpiło oficjalnie 8 maja 1960 roku. Cukier pierwotnie przeznaczony na eksport na rynek amerykański trafił do ZSRR. Towarzysze radzieccy wspomogli oddolny ruch rewolucyjny, przekazując Kubie pożyczkę w wysokości 100 mln USD na 12 lat, kupno wspomnianego cukru (około 5 mln ton) i dostawę uzbrojenia oraz sprzętu wojskowego wraz z „ekspertami rolnymi”. Sowicie zobowiązali się do dostarczenia czołgów T‑34 oraz T‑85, dział samobieżnych Su‑100 oraz amunicji i rakiet. Drugą najbardziej przychodową gałęzią gospodarczą Kuby była turystyka, więc USA zakazały swoim obywatelom podróży na wyspę. Następnie nałożono także embargo na import oraz eksport towarów kubańskich poza medykamentami i niektórymi produktami żywnościowymi.

C Źródło: Początek zimnej wojny na Kubie: desant w Zatoce Świń, 2016. Cytat za: https://historycznyambasador.com/2016/04/03/poczatek-zimnej-wojny-na-kubie-desant-w-zatoce-swin/ [dostęp 13.05.2021].

Źródło B

1
Marzena Ostrowska Stosunki USA–Kuba 1959–1961. Inwazja w Zatoce Świń

Inwazja w Zatoce Świń

Wobec nieskuteczności nacisków ekonomicznych i politycznych oraz widocznego zbliżania się Kuby do Związku Radzieckiego amerykańska administracja postanowiła przeprowadzić na wyspie interwencję zbrojną. Już od 1959 roku w Departamencie Stanu i w CIA rozważano obalenie rządu Castro. Wtedy pojawił się także pomysł wyeliminowania przywódcy wyspy. Stosowne informacje dotyczące tego planu otrzymali dyrektor CIA Allen Dulles i zastępca dyrektora sekcji działań konspiracyjnych Richard Bissell. Jeszcze w tym samym roku prezydent Eisenhower polecił CIA, by wspierała finansowo antycastrowskie ugrupowania działające na Florydzie. Uznano, że operacja obalenia nowego rządu na Kubie powiedzie się jedynie wówczas, kiedy nastąpi fizyczna eliminacja braci CastroChe Guevary. 17 marca 1960 roku prezydent USA wyraził zgodę na przygotowywanie planów inwazji na Kubę i polecił szefowi CIA, by nadzorował utworzenie i przeszkolenie jednostki desantowej złożonej z kubańskich emigrantów. Równolegle na Kubie miała rozpocząć działalność opozycja destabilizująca system i prowokująca zamieszki, niszczenie kubańskich pól z trzciną cukrową, składów tytoniu, fabryk i sklepów. Eisenhower podkreślał jednak, że oficjalnie Stany Zjednoczone nie mogą mieć z tym nic wspólnego. Plan CIA zakładał, że wysadzony na Kubie desant opanuje stabilny przyczółek, a na nim utworzy się antycastrowski rząd, który wezwie później do ogólnonarodowego powstania i który zostałby uznany przez USA i państwa Ameryki Łacińskiej

D Źródło: Marzena Ostrowska, Stosunki USA–Kuba 1959–1961. Inwazja w Zatoce Świń, 2015. Cytat za: https://wiekdwudziesty.pl/stosunki-usa-kuba-1959-1961-inwazja-w-zatoce-swin/ [dostęp 13.05.21].

Źródło C

1
Natalia Malik Rola broni nuklearnej w procesie budowania międzynarodowego ładu i jej wpływ na bezpieczeństwo międzynarodowe

Ostatnim z ważniejszych wydarzeń w czasie trwania wyścigu zbrojeń było rozmieszczenie radzieckich rakiet na Kubie w 1962 roku. Ów incydent unaocznił mocarstwom eskalację zagrożenia, do której doszło poprzez ich bezwzględną rywalizację i chęć ciągłej projekcji siły. Kryzys kubański poza wpływem, jaki wywarł obok państw postkolonialnych na modyfikację dokumentów strategicznych NATO i UW, stał się również bodźcem do ewolucji stosunków międzynarodowych w ówczesnym układzie bipolarnym. Lata 70. były okresem odprężenia, czyli zmniejszenia napięć pomiędzy dwoma głównymi aktorami zimnej wojny. Okres odprężenia zaowocował wszechstronną współpracą dwóch bloków, w stosunkach Wschód–Zachód nastąpiło przejście „od konfrontacji do negocjacji”. Najważniejszymi aspektami tego okresu było rozpoczęcie wymiany handlowej oraz podjęcie rozmów rozbrojeniowych, ograniczających spiralne zbrojenia. Paradoksalnie, najbardziej prawdopodobny moment w historii, w którym mogło dojść do wybuchu wojny jądrowej, zwiększył poziom globalnego bezpieczeństwa i sprawił, że mocarstwa zimnowojenne zaczęły się ze sobą komunikować.

E Źródło: Natalia Malik, Rola broni nuklearnej w procesie budowania międzynarodowego ładu i jej wpływ na bezpieczeństwo międzynarodowe, „Roczniki Studenckie Akademii Wojsk Lądowych” 1/I (2017), s. 2.
R1PIKQ4dEiOIM
Wyjaśnij, w jaki sposób ZSRS pomógł Kubie i dlaczego zdecydował się na ten krok. (Uzupełnij) Określ, czy omówione w źródle C wydarzenia były konsekwencją zdarzeń opisanych w źródłach A i B. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).