Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetycki pogrzeb Józefa Bema w wierszu Norwida Bema pamięci żałobny rapsod
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dzieli się refleksjami na temat różnych interpretacji utworu Bema pamięci żałobny rapsod;
redaguje notatkę związaną z Józefem Bemem oraz utworem Bema pamięci żałobny rapsod;
uzasadnia, dlaczego Norwid poświęcił swój utwór Józefowi Bemowi;
wyjaśnia, co świadczy o tym, że wiersz Norwida jest utworem wizyjnym;
redaguje esej poświęcony roli i znaczeniu tradycji literackiej w literaturze romantycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z aktorskim wykonaniem utworu Bema pamięci żałobny rapsod w wykonaniu Jana Nowickiego. Następnie uczniowie odszukują w internecie muzyczną interpretację utworu w wykonaniu Czesława Niemena.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie dzielą się refleksjami na temat dwóch odsłuchanych wersji utworu. Omawiają, które wykonanie bardziej im przypadło do gustu i dlaczego.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi następnie o podzielenie się na zespoły i opracowanie notatki uwzględniającej:
- informacje na temat Józefa Bema,
- omówienie mitologizacji postaci generała,
- wyjaśnienie, czym jest rapsod i czy utwór Bema pamięci żałobny rapsod nosi znamiona tego gatunku.
Przy opracowywaniu notatek uczniowie mogą również korzystać z telefonów z dostępem do internetu.
Przedstawiciele zespołów odczytują notatki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wysłuchują pierwszej części wykładu prof. Michała Kuziaka, a następnie uzasadniają, dlaczego Norwid poświęcił swój utwór Józefowi Bemowi.
Uczestnicy zajęć po wysłuchaniu drugiej części wykładu prof. Michała Kuziaka, wyjaśniają, co świadczy o tym, że wiersz Norwida jest utworem wizyjnym.
Polecenie 2 oraz ćwiczenia z drugiej sekcji „Film” uczniowie wykonują w parach. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel na zakończenie zajęć cytuje fragment artykułu Agaty Kucharskiej‑Babuli.
Pamięć o Bemie zawsze będzie budzić sumienia społeczeństw, narodów. Wiersz Norwida mitologizuje postać wybitnego męża, ukazuje go jako symbol, o którym pamięć zawsze będzie żywa. Wskazuje na to także tytuł utworu – „Bema pamięci...”. Trzy czasy: rok pogrzebu 1850, czasy średniowiecza i przyszłość splatają się w wierszu, tworząc wieczność:
C.K. Norwid wykreował w swym wierszu świetny, przemawiający do wyobraźni ceremoniał, opisując go w myśl zasady decorum podniosłym, najwyższej próby językiem. Uwagę zwracają muzyczne walory tekstu, które dodatkowo podkreślają uroczysty charakter wiersza. Muzyczność Norwidowskich słów wynika przede wszystkim z zastosowanego przez autora rytmu:
Zastosowanie przez poetę stylu wysokiego, reprezentowanego przez heksametr, podkreśla znaczenie każdego użytego w wierszu słowa i rangę przedstawionej w nim idei.
Praca domowa:
Napisz esej poświęcony roli i znaczeniu tradycji literackiej w literaturze romantycznej.
Profesor wymienia w swoim wykładzie tzw. „ideały Norwidowskie”. Zapisz, jakie są to wartości. Porównaj je do ideałów charakterystycznych dla dwóch epok: romantyzmu i pozytywizmu. Sporządź notatkę na ten temat.
Materiały pomocnicze:
https://audycjekulturalne.pl/niemen‑bema‑pamieci/
Agata Kucharska‑Babula, LITERACKO‑MUZYCZNY OBRAZ CEREMONII POGRZEBOWEJ W WIERSZU CYPRIANA KAMILA NORWIDA „BEMA PAMIĘCI ŻAŁOBNY‑RAPSOD”, „SONACIE B‑MOLL” OP. 35 FRYDERYKA CHOPINA, PIEŚNI CZESŁAWA NIEMENA I IMPROWIZACJACH JAZZOWYCH, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, ZESZYT 79/2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.